fbpx

10 elementów dobrze zaprojektowanego ebook’a

Zobacz jak pisać i tworzyć ebooki, które sprzedają się same! Te 9 wybranych elementów, to kluczowe sposoby na utworzenie idealnego ebooka, którego promocja będzie znacznie łatwiejsza.

Ebooki są z nami od wielu lat, ale trendy dotyczące ich formy się zmieniają. Warto je analizować i korzystać z tych świeżych.

1. Poznaj swoją grupę docelową

Nim, rozpoczniemy pracę nad naszym ebook’iem warto wiedzieć do jakiej grupy docelowej tworzymy ebook’a. Inne formy graficzne i zawartość będą kierowane do młodzieży a inne do biznesu biotechnologicznego.

Pomyśl, kto będzie czytał Twojego ebooka. Jak wygląda Twój idealny czytelnik. Można zaprojektować personę (potencjalny odbiorca). Teraz możemy poszukać w internecie jakiego typu inne ciekawe ebooki zostały skierowane do tego konkretnego odbiorcy.

Warto dobrze poznać grupę, do której chcemy skierować nasz ebook. Forma naszego dokumentu musi być odpowiednio dobrana oraz udostępniona w dogodnych formatach. Tu oczywiście, oprócz samego PDF’a warto zadbać o utworzenie formatów pod czytniki ebook’ów czyli format .PUB oraz .MOBI.

2. Otaguj umiejętności i kategorie

W zależności od firmy i branży prawdopodobnie masz różnych czytelników i klientów. Nasze materiały możemy kierować do różnych grup docelowych. Grupy te możemy podzielić, według danych demograficznych, poziomu umiejętności, zainteresowań tematycznych lub czegoś innego.

Częścią Twojej strategii powinno być tworzenie treści spersonalizowanych lub przeznaczonych dla tych różnych segmentów odbiorców. Jednym z pomocnych sposobów organizacji i rozróżnienia zasobów treści jest system tagowania.

Uwzględnij swój schemat w projekcie ebooka, aby czytelnicy wiedzieli, które książki będą dla nich interesujące, a które nie. Dobrym pomysłem, może być podział np. na kolory lub charakterystyczne znaki graficzne na okładce.

Dzięki takiemu podziałowi, w łatwy sposób ułatwisz czytelnikowi odnaleźć pozycje z interensujących tematów. Przydatne, gdy wydajemy wiele ebook’ów z różnych kategorii (np. marketing i prawo, każdy z nich może mieć własny design kategorii).

3. Zbadaj trendy

Warto poświęcić odrobinę czasu na zbadanie aktualnych trendów w tematyce naszego ebooka. Zobacz, jak wyglądają inne ciekawe dostępne materiały on-line. Czy wyróżnia się jakiś specjalny element?

Zbadaj, czego szukają Twoi użytkownicy i porównaj to z ogólnymi wyszukaniami w przeglądarkach internetowych. Czy jest tu jakiś wspólny mianownik? Może, się okazać, że uda się stworzyć ebook dedykowany nie tylko aktualnym odbiorcom ale przyszłym.

Ebook wpisujący się w aktualne tredny (ważne, by wzrostowe), ma większą szansę na zainteresowanie większej liczby odbiorców. Wszystko, co aktualnie jest “na topie”, generuje dużą liczbę potencjalnych odbiorców.

Warto również poszukać elementów i tematów, które dopiero zyskują na popularności. W takim, przypadku nasz ebook będzie jednym z pierwszych, co za tym idzie również może być jednym z popularniejszych.

Zawsze możemy rozpocząć wydając pierwszy ebook w tematyce, a wraz ze wzrostem zainteresowania oraz naszego doświadczenia, wydać kolejne ebooki poszerzające dany temat. Działanie, w ramach trendów, jest zawsze dobrym posunięciem na darmową promocję.

4. Zaplanuj temat

Gdy znamy już grupę docelową, możemy pod tę grupę zaplanować temat samej publikacji. Musi, ona być ciekawa i dobrze, by odpowiadała jak rozwiązać konkretny problem tej grupy. Jak, można coś ułatwić albo zautomatyzować.

Pamiętajmy, że temat musi pomagać i namówić do działania (np. pobrania lub zakupu ebooka). Warto tu przeanalizować, również aktualne nowości, oraz poszukiwane tematy na internecie. Piszemy ebooka dla konkretnego odbiorcy, który może mieć konkretny problem lub poszukuje konkretnej wiedzy.

Dobrze dobrany tytuł oraz treść ebooka dopasowana do oczekiwań naszej grupy docelowej to połowa sukcesu.

5. Wybierz interesujący tytuł

To właśnie dzięki tytułowi oraz okładce, osoby decydują się o wyborze, czy sięgną po książkę lub ebook. Jeśli, tworzysz dokument rozwiązujący np. jakiś problem lub informacyjny, zadbaj by tytuł był ciekawy.

Tytuł powinien być chwytliwy oraz informować, jakie korzyści wyniesie użytkownik po przeczytaniu ebook’a. Oczywiście, nie jest to łatwym zadaniem, ale gdy tworzysz produkt wirtualny zawsze możesz przetestować kilka tytułów.

Niech tytuł konkretnie informuje co znajduje się w środku. Może to być np. 10 porad o… wtedy, niech w ebooku znajdzie się faktycznie 10 tych porad. Zawsze, możesz zaskoczyć czytelnika dodając kilka porad dodatkowych.

6. Zadbaj o spójny design marki

Zobacz czy spójny design marki odgrywa duże znaczenie w Twojej strategii treści. Jeśli tworzenie e-booków jest (lub może być) dużą częścią strategii dotyczącej treści, dobrze jest najpierw poświęcić trochę czasu na stworzenie spójnego przewodnika po stylu mark.

Zaplanuj książkę stylu, która będzie opisywała wszystkie treści marketingowe – nie tylko e-booki, ale także prezentacje i inne materiały marketingowe. Dzięki temu Twoje publikacje będą wyglądać bardziej profesjonalnie, prezentując całościową markę, co przekłada się na poczucie wiarygodności.

Oczywiście sama treść jest ogromnym czynnikiem wpływającym na wiarygodność i wartość publikacji, ale nawet jeśli masz wysokiej jakości treści, nie oznacza to, że ludzie nadal nie będą oceniać ebooka po okładce.

7. Stwórz ciekawą okładkę

Gdy masz już temat, tytuł oraz wybraną grupę docelową warto zadbać o wizualny wygląd naszego ebooka. Atrakcyjna okładka pomaga w nakłonieniu czytelnika do jego pobrania lub zakupienia.

Warto wiedzieć, że kupujemy oczami. Jeśli nasz design, będzie atrakcyjny to pomoże on w promocji materiału. Dobrze zaprojektowana, a jednocześnie przejrzysta okładka jest w stanie przeciągnąć naprawdę wielu odbiorców.

Na okładce powinien znaleźć się duży oraz łatwo czytelny tytuł. Nasz ebook może promowć naszą stronę internetową i firmę. Można skorzystać, ze spójnego designu np. ze stroną internetową lub wykorzystać charakterystyczne znaki graficzne (np. logotyp).

8. Stwórz stronę o autorze

Strona o autorze to budowanie marki osobistej, zainteresowania czytelników oraz budowania zaufania. Dodatkowo, dobrze przygotowana strona informacyjna podnosi naszą wiarygodność jako eksperta.

Gdy Twój ebook stanie się popularny, warto korzystać z tej popularności również reklamując swoją markę osobistą.

Na stronie autora zamieść krótką biografię autora. Dobrym pomysłem będzie również podanie danych kontaktowych. Czytelnicy mogą mieć dodatkowe pytania. Warto również zamieścić namiary na kanały social media autora. Może to przyciągnąć kolejnych fanów.

9. Lokowanie produktów

Wykorzystaj książki elektroniczne jako okazję do połączenia przywództwa myślowego ze świadomością produktu. Jednym ze sposobów na to są subtelne wzmianki o produkcie i przywołania, gdy wspominasz o problemie lub potrzebie.

Pokaż jak Twoje produkty pomagają w rozwiązaniu problemów, nie zapomnij by dodać linki w tekście do tych produktów. Oczywiście warto zachować równowagę w przekazie reklamowym. Dobrą praktyką będzie dodanie maksymalnie jednego produktu w jednym rozdziale książki. Upewnij się, że wartość edukacyjna ebooka rekompensuje treść reklamową.

Dodatkowo, jeśli książka jest obszerna, jest możliwość rekomendowania produktów niezależnych. Będzie to dobrym pomysłem na rekompensatę kosztów powstania książki. Można, umówić się z reklamodawcą na stałą cenę za lokowanie produktu lub na opłatę za pobraną liczbę ebooków.

Może to być jeden złoty za każdy pobrany egzemplarz. W tym momencie, dodaj śledzenie, za pomocą statystyk Google, by dokładnie wiedzieć ile osób pobrało książkę elektroniczną. Raz w miesiącu, reklamodawca będzie mógł płacić za liczbę pobrań ustaloną stawkę.

10. Wezwanie do akcji

Ostatnim krytycznym elementem, który powinien być częścią projektu ebooka, jest jak się domyślasz, ostateczne wezwanie do działania! Warto zaplanować jakie działania chcesz, aby czytelnik wykonał.

Może to być zapisanie się do newslettera, zakup produktu a może skorzystanie z usług szkoleniowych. Dobrze, zaprojektowane CTA, pozwoli na wykorzystanie treści w sposób sprzedażowy.

Książki elektroniczne, można wykorzystać w lejkach sprzedażowych. Ebook, może być wynagrodzeniem za zapisanie do listy mailingowej lub wykonanie innego działania.

Więcej o lejkach sprzedażowych napisaliśmy tutaj:

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *