Brak produktów w koszyku.
Analiza branży i rynku dla Blogera

Czy wiesz jak świadomie wybrać branżę i rynek, w którym prowadzimy blog? Podpowiadamy jak analizować i nie zwariować, czyli od Marudera do Blogera. Dziś podpowiemy, jak działać by odnieść sukces oraz na jakie elementy zwrócić uwagę przy wyborze tematyki naszego bloga.
Blogowanie nie jest proste
Po pierwsze blogowanie nie jest prostą sprawą. Wszystkie filmy i poradniki, które pokazują, jak łatwo odnieść sukces w blogosferze, nie mówią prawdy. Nie ma co się łudzić, prowadzenie bloga to ciężka praca i czasochłonna.
Nie oznacza to, że nie można w dzisiejszych czasach odnieść sukcesu. Ale dużo łatwiej będzie zrobić to w oparciu o rzetelnie przeanalizowaną branżę. Będzie od nas wymagało to czasu i kompleksowego podejścia do analizy.
Wybór branży blogowej
Wybór właściwej branży pod naszego bloga nie jest prosty. Tym bardziej nie będzie prosto przeanalizować taką branżę. Warto wpierw przeprowadzić analizę by później świadomie zdecydować, się czy ta branża jest dla mnie. Najprościej mówiąc, nie decydujemy o branży przed jej analizą. Wybieramy branżę po analizie.
Wstęp do analizy branży pod blogowanie
Najpierw spisz wszystkie branże, które chcesz przeanalizować. Musisz już na tym etapie wiedzieć, o czym ma być Twój blog? Jeśli chcesz pisać o butach będzie to branża obuwnicza, a jeśli chcesz pisać o oknach, to będzie to branża budowlana. Jeśli czujesz się ekspertem w więcej niż jednej branży, warto przeanalizować wszystkie te branże.
Gdy już mamy wybrany kierunek w dla którego robimy analizę, wpierw warto przejrzeć sam internet. Tu skupiamy się na wielkości rynku (czy będziemy pisać lokalnie na rynek Polski, a może na rynki zagraniczne?). Dla celów ułatwienia, załóżmy najpopularniejszy sposób blogowania, czyli piszemy po Polsku na rynek nasz rodzimy.
Poznaj branżę
- jak rozwinięta jest branża i rynek branżowy w Polsce?
- ile firm oferujących usługi czy produkty branżowe znajdziesz?
- czy jest duży rynek lokalnie w Twojej okolicy a może rynek jest rozproszony na wybrane części naszego kraju?
- czy są blogi o branży i rynku, oraz jak dużo ich jest?
- czy są jeszcze elementy nie opisane w branży, a może Twój blog się niczym nie wyróżni?
- jak myślisz czy uda się Tobie szybko zdobyć partnerów na reklamy?
- ilu ekspertów branżowych udało się znaleźć i w jakich mediach prezentują swoje porady?
Gdy ogarniemy sprawę branży, warto też przeanalizować cały rynek branżowy. Przykładowo, jeśli chcemy pisać o branży obuwia sportowego, warto przeanalizować cały rynek obuwia ogólnie. Często są przygotowane kompleksowe analizy danego rynku. Niektóre są niestety płatne, ale często można znaleźć również analizy bezpłatne.
Poznaj rynek
- oceń wielkość rynku
- opłacalność sprzedaży
- sposoby sprzedaży i dystrybucji
- trendy na rynku
- szybkość rozwoju rynku
- zachowania konsumentów
- barierę wejścia na rynek
Która branża będzie odpowiednia?
Gdy wstępnie przeanalizowaliśmy rynek i branże, będziemy mogli podjąć decyzję, czy warto lub czy nie warto wejść w daną branżę. Poniżej przedstawiamy kilka spostrzeżeń, które musisz wziąć pod uwagę dokonując wyboru.
- mały rynek, mała branża i zero konkurencji – jeśli nie ma blogów eksperckich na takim rynku a sam rynek i branża są małe, prawdopodobnie będzie mała opłacalność. W takim przypadku mamy szansę na szybkie zdobycie pozycji “eksperta” ale dość nikłe szanse na zarobek z tego tytułu. Mała branża, to mała liczba potencjalnych klientów a mało klientów i nieliczne firmy w branży będzie skutkowało małymi lub wręcz zerowymi zarobkami. Gdy Branża jest nowa i dopiero startuje może okazać się dobrym wyborem, dla naszych działań w przyszłości. W takim przypadku, możemy już teraz stać się ekspertem i oczekiwać na rozwój branży na naszym rynku. Tak było, np. z tematem Energii Odnawialnej. Jeszcze 10 lat temu, nie było eksperckich blogów, dziś jest to bardzo “popularna” branża.
- duży rynek, mała branża i słaba konkurencja – kolejny przykład, czyli duży rynek, ale “fragment” na którym chcemy się skupić jest bardzo niszowy. Jeśli jest kilka blogów tematycznych, przeanalizuj jak wyglądają i czy na rynku sporo się pisze o tych osobach. Może się okazać, iż np. w na całym rynku nasza wybrana branża, nie jest atrakcyjna z punktu widzenia zarobków. Prawdopodobnie szybo zbudujemy ciekawy branżowy blog, ale może nie być to dla nas opłacalne.
- duży rynek, duża branża i duża konkurencja – z jednej strony idealnie, bo będzie dużo potencjalnych klientów. Z drugiej jednak strony, będziemy musieli naprawdę się napracować, by wybić się wśród konkurencji. Mamy tu spory potencjał na zarabianie, ale musimy być znani, nasz blog musi odwiedzać wiele osób oraz firmy muszą poznać nasze możliwości promocyjno-sprzedażowe. Bardzo dobra szansa na odniesienie sukcesu, jeśli nasz blog będzie oferował ciekawsze i atrakcyjniejsze treści od blogów konkurencyjnych. Dobra B2C, z szeroką grupą odbiorczą, to świetny sposób na monetyzacje naszego bloga. Od reklamy i wpisów sponsorowanych po samą sprzedaż szkoleń i produktów. Odniesienie sukcesu jest możliwe, ale nie będzie łatwe, ze względu na dużą konkurencję.
Polecamy dwa rodzaje analizy
Oczywiście, warto również skorzystać z ciekawych narzędzi do analizy. Tu polecamy szczególnie dwa sposoby Analiza PEST oraz 5 sił Portera. Tego typu analizy na własny użytek, można wykorzystać do potwierdzenia naszej analizy internetu.
PEST = Political + Economic + Social + Technological
Nazwa PEST jest akronimem czterech angielskich słów. Dzięki poznaniu branży, możemy łatwo zdecydować o wyborze działania jako bloger. Czy nasz wybór jest dobry i czy np. otoczenie socjokulturowe, ekonomiczne, technologiczne a może polityczne będzie nam pomagało a może przeszkadzało w odniesieniu sukcesu.
- otoczenie polityczne – czyli czy kraj jest stabilny, czy polityka sprzyja danej branży, jaki ograniczenia lub szanse występują dla danej branży, czy aktualny stan podatkowy i prawny ogranicza działanie branży
- otoczenie ekonomiczne – jak ekonomia wpływa na daną branżę. Czy jest aktualnie wzrost, zatrzymanie lub spadek w branży, czy poziom stóp procentowych ma wpływ, jaki wpływ ma inflacja czy bezrobocie
- otoczenie socjokulturowe – wszystko dookoła wpływu socjalnego i kulturowego na naszą branżę i rynek. Ważne tu mogą być tradycje, wiara, poziom edukacji, przyzwyczajenia, rozwój demograficzny, styl życia, itp.
- otoczenie technologiczne – poziom technologiczny kraju, aktualny stan technologii, szanse i zagrożenia wejścia innej technologii, dostęp do nowych technologii
Na końcu w PEST po określeniu wszystkich otoczeń P+E+S+T należy, przeprowadzić analizę szans i zagrożeń dla każdego punktu osobno. Robimy potem podsumowanie – Szanse które pomogą nam odnieść sukces w branży jako specjalista oraz zagrożenia, których musimy uniknąć. Jeśli jest więcej zagrożeń niż szans, to ta branża może nie być dla nas.
5 sił Protera
5 sił Portera pomaga nam w dość łatwy i szybki sposób przeanalizować naszą branżę i rynek. Gdy poznamy samą branżę, będzie nam łatwiej podjąć decyzję odnośnie wykorzystania jej jako branży głównej dla naszego bloga.
- siła przetargowa dostawców – im mniejsza liczba dostawców usług lub produktów, tym łatwiej jest tej grupie dyktować warunki zakupu. Oczywiście, działa to na odwrót, czyli jeśli jest dostawców dużo to klient ma większe pole wyboru.
- siła przetargowa nabywców – czyli czy nabywca jest jedną osobą a może działają w grupie i robią duże zakupy. A może produkty na rynku się nie różnią i tak na prawdę klientowi jest obojętne co kupi (to on wybiera).
- rywalizacja wewnątrz sektora – czy konkurencja jest duża, czy walczy ze sobą jakością, liczbą produktów a może ceną?
- groźba pojawienia się nowych producentów – jak łatwo jest wejść do sektora i branży. Czy otowrzenie konkurencyjnej firmy będzie wymagało dużych wkładów pieniężnych czy może wejście jest łatwe.
- groźba pojawienia się substytutów – czyli co może zastąpić nasz produkt? przykładem, może być telewizja satelitarna oraz telewizja w internecie.
5 sił Portera dla Blogera
Kika pomocnych punktów, czyli jak odczytać wynik analizy jeśli zakładamy blog w danej branży.
- mała liczba dostawców, dużo klientów, mała rywalizacja sektora, trudne wejście nowych producentów, mała groźba na substytuty – tu raczej będzie nam ciężko uzyskać dochodowość naszego bloga. Jest tylko kilku kluczowych dostawców, nie ma możliwości łatwego wejścia nowych firm a klienci są skazani na główny graczy na rynku. W tym przypadku, prawdopodobnie dostawcy nie będą skłonni płacić za reklamę.
- duża liczba dostawców, dużo klientów, duża rywalizacja sektora, łatwe wejście nowych producentów, mała groźba na substytuty – w tym przypadku warto wybrać tę branżę. Nasz blog będzie przeglądała duża liczba klientów, mamy potencjalnie duże szanse na pozyskanie wpisy sponsorowane i reklamę istniejących oraz nowych dostawców, branża się może rozwijać szybko.