Czyli spojrzenie na rynek mikro i makro również dotyczy blogosfery. Dobrym, przykładem mogą być blogi technologiczne. Nie tylko muszą analizować aktualne trendy ale również być pierwszym. To właśnie do pierwszych blogerów należy największy kawałek tortu – czyli osoby odwiedzające.
Gdy Apple wypuszcza nowego smartfona, ten kto pokaże i przetestuje go pierwszy zdobywa największe rzesze odbiorców. A najlepsi blogerzy, często od topowych marek, dostają modele testowe na kilka miesięcy przed ich premierą. Czemu tak jest? Bo dobry bloger, vloger i podcaster to jeden z najlepszych kanałów informacji i promocji.
Wracając do analizy, warto poznać najbliższą konkurencję oraz firmy z obrzeża naszej branży, których działania wpływają na nasze produkty (np. na naszego bloga).
Czemu analizować konkurencję?
By być zawsze na czacie i prowadzić w wyścigu. Blogerów na rynku są tysiące, ale tych, którzy odnieśli prawdziwy sukces (również finansowy) jest naprawdę kilku. Warto analizować, co robi konkurencja i jak dochodzi do tak dobrych wyników.
Blogosfera, to byt on-line, a jego analiza jest dużo prostsza od tworów w fizycznym świecie. Big data, gromadzą miliardy wiadomości, a niektóre firmy udostępniają swoje narzędzia za darmo.
Co dowiemy się z analizy?
Elementów, które możemy przeanalizować jest wiele. Ale zobacz co Ty możesz wyszukać za pomocą darmowych narzędzi z tego zestawienia.
- czego szukają klienci?
- jakie słowa kluczowe są wyszukiwane?
- jakie tematy są poczytne
Oto 5 niezbędnych narzędzi do analizy konkurencji, rynku oraz trendów. Wykorzystując narzędzia, mamy możliwość analizy nie tylko konkurencji ale również potrzeb naszych klientów (czego szukają).
1. Siteliner
Darmowe narzędzie do analizy strony internetowej. Przydaje się do kompleksowego sprawdzenia naszej lub innej strony internetowej. A danych, które narzędzie analizuje jest naprawdę dużo!

Co Siteliner nam pokaże:
- sprawdzimy rozkład i jakość treści
- czy strona posiada uszkodzone linki
- ilość linków oraz linkowania wewnętrzne
- stosunek uniq content do kopii
- wielkość strony
- i znacznie więcej…
Zobacz narzędzie: http://www.siteliner.com/
2. RankSignals
Bardzo fajne narzędzie analizujące liczbę linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Dzięki narzędziu, zobaczysz gdzie pojawiły się linki prowadzące do Twojego bloga ale również do bloga konkurencji.

Jak wykorzystać tę analizę? Zdobywasz wiedzę, o miejscach gdzie Twoja konkurencja się pokazuje. Może to być przydatne do pojawienia się w tych samych lub podobnych stronach. Czyli budowanie zaplecza SEO dla swojego bloga ale również analiza SEO konkurencji.
Zobacz narzędzie: https://www.ranksignals.com/
4. Free SEO Tools from Moz
Na stronie Moz, możemy wykupić dostęp do rozbudowanych analiz SEO, ale możemy również skorzystać z darmowego narzędzia. Analizuje ono podstawową wartość danej strony, jej popularność oraz ogólny zasięg.

Mimo, iż darmowe narzędzie jest dość ograniczone, to pozwoli zebrać wiele przydatnych podstawowych informacji o konkurencji. Co jakiś czas, również warto używać do analizy naszego bloga.
Zobacz narzędzie: https://moz.com/free-seo-tools
BONUSY – Narzędzia darmowe od Google
3. Google Alerts
Darmowe narzędzie od Google, pozwalające analizować treści, marki i wzmianki w internecie. Przykładowo, możemy poszukiwać wzmianek odnośnie znanych marek czy produktów. Możemy również szukać osób (np. Blogerów) i informacji, gdzie pojawiła się treść o danej osobie.

Google Alerts pozwala również na przypominanie o zmianach w wyszukiwaniu dla danych słów we wcześniej ustawionych frazach kluczowych.
Gdy w Google pojawią się nowe strony i artykuły z danym słowem, automatycznie otrzymamy odpowiednie powiadomienie na nasz adres email.
Zobacz narzędzie: https://www.google.pl/alerts
5. Google Trends
Czyli trendy w wyszukiwarce google. Zobacz co aktualnie jest “Trendy” i czego poszukują ludzie w internecie. Przydatne narzędzie, gdy chcemy pisać zgodnie z trendami. Niektóre, tematy są bardziej poczytne od innych. Czemu nie skorzystać, z trendów i nie budować właściwego przekazu.

Narzędzie również przydatne do śledzenia trendów dotyczących marek i produktów. Jeśli nasza konkurencja, oferuje ciekawy produkt zobacz, może uda się Tobie sprawdzić jak bardzo jest on “trendy”.
Zobacz narzędzie: https://trends.google.com/trends/?geo=PL
Jak często analizować?
Na koniec podpowiemy jak często analizować nasz blog oraz blogi konkurencji. A analizować trzeba najlepiej 3 – 4 razy w ciągu miesiąca. Analizujemy najlepszą konkurencję, porównywalną oraz najmniejszą.
Dzięki analizie na początku oraz na końcu miesiąca, możemy sprawdzić czy udaje się nam rozwijać w odpowiednim tempie. Oczywiści, również będziemy mieli informacje, jak wyglądają działania konkurencji.
Na samym początku, nie ma się co łamać mają oglądalnością i aktywnością naszego blogu on-line. Warto jednak budować zasięg oraz jakość naszych stron on-line.