fbpx

Czy sklep na WooCommerce jest dla Ciebie?

Odpowiadamy czy system WooCommerce, jest przeznaczone dla wszystkich? Jakie są plusy i minusy tej platformy i czy warto wybrać WooCommerce jako platformę swojego sklepu internetowego? Odpowiadamy, na najważniejsze pytania dotyczące sklepu na WordPress.

Czym jest WooCommerce?

W najprostszych słowach WooCommerce, jest platformą sklepową działającą na bazie platformy blogowej WordPress. To skrypt, za pomocą, którego uruchomisz sklep internetowy, w swoim blogu lub stronie opartej o WP.

Warto tu dopisać, że nie da się zainstalować samego WooCommerce, bez systemu WordPress. Co oznacza, iż nowy sklep będzie posiadał zarówno te dobre jak i złe cechy systemu WP. Oczywiście oznacza to, iż WooCommerce, nie będzie dobrym wyborem dla wszystkich ale będzie również, bardzo dobrym wyborem dla niektórych.

Wstęp do darmowej wtyczki WooCommerce

Podstawowa wersja sklepu WooCommerce, jest dostępna zupełnie za darmo. Instalacja, jest prosta i po jej dokonaniu, możemy niemal od razu rozpocząć sprzedaż. Oczywiście, sam proces pełnej konfiguracji, zajmie nam odrobinę czasu, ale wpełni działający sklep, zbudujemy w jeden dzień.

W wersji darmowej, sklep nie posiada ograniczeń dotyczących ilości produktów, jednak system do pełnego działania, potrzebuje kilkunastu dodatków by sprzedaż była prosta i intuicyjna. Bardziej rozbudowana wersja, WooCommerce (od developera), wymaga od nas zakupu w opłacie rocznej, za używanie i upgrade.

Kupując pełną wersję platformy otrzymujemy dodatkowe użyteczności. Chcąc przetestować, sklep oparty o WooCommerce, zachęcamy do sprawdzenia darmowej wersji. Płatną wersję, powinniśmy używać w przypadku budowania kompleksowego rozwiązania bazującego na Woo.

Największa zaleta WooCommerce

Największą zaletą jest pełna integracja z systemem WordPress, która umożliwia w prosty sposób na integrację naszego sklepu z wyglądem naszej strony internetowej.

Właśnie dzięki tej przewadze, WooCommerce, wpisał się na stałe do światowego rynku ecommerce. Wybierz, ten skrypt gdy chcesz zbudować prosty ale funkcjonalny sklep internetowy. Tuż po pierwszej instalacji, możemy bez problemu:

  • dodawać produkty – możemy dodawać nowe produkty, robić wyprzedaże i sprzedawać
  • tworzyć kategorie produktów – nieograniczona liczba kategorii i podkategorii
  • zarządzać stanem magazynowym – gdy produkty wymagają magazynu fizycznego, WooCommerce jest gotowe
  • zarządzać dostawami i płatnościami – w podstawowej wersji dość ograniczona opcja, ale liczne dodatki pozwalają stworzyć pełne opcje dla płatności i dostaw.
  • sprzedawać produkty fizyczne jak i wirtualne – produkty fizyczne, ale również możemy oferować dostęp do pobierania plików
  • dodawać zdjęcia do oferty – galeria produktu jest wbudowana. Produkt może mieć jedno albo więcej zdjęć.
  • tworzyć parametry produktu
  • ustalać ceny i podatek VAT

Ta największa zaleta, również jest jego największą Wadą. WordPress sam w sobie, posiada wiele wad, które potem mogą wpłynąć negatywnie na działanie naszego sklepu internetowego. Problem ten opiszemy w dalszej części artykułu, gdy przedstawimy wady WooCommerce.

Często wykorzystywany przez blogerów

Platforma Woo jest bardzo często wykorzystywana przez blogerów. Więc, jeśli prowadzisz, bloga prawdopodobnie ta platofma sklepowa, może być dobrym wyborem dla Ciebie.

Przeznaczona jest do budowania małych i średnich sklepów (do 500 produktów), lub dużych dedykowanych rozwiązań, jeśli zdecydujemy się na płatną wersję i płatne dodatki.

Jednym z głównych atutów, tego rozwiązania jest bardzo prosta obsługa. Pozwala, na tworzenie swojego sklepu nawet osobom, o dość małej znajomości systemów ecommerce. Otrzymujemy, kompleksowy system, tak prosty w obsłudze jak WordPress.

Ale to nie wszystko, możesz również skorzystać z szeroko dostępnych dodatków, do platformy sklepowej. Mamy w czym wybierać, możemy zdecydować się na zupełnie darmowe wtyczki, jak również wybrać pełne wsparcie płatne.

Częste sposoby wykorzystania wtyczki

Widzimy dwa główne sposoby na wykorzystanie, tej wtyczki w internecie. Jest to ustawienie jej jako, głównego sklepu internetowego + blogowe wsparcie dla sklepu. Oraz drugim, będzie utworzenie bloga lub strony www i dodatkowo, umieszczenie tam sklepu.

  1. Sklep + blog (WooCommerce + WordPress) – czyli głównym celem jest tu sprzedaż. Na stronie głównej, mamy widoczny sklep a system WordPress, jest wsparciem dla dodatkowych treści, dookoła samego sklepu. W tym, przypadku sklep świetnie będzie działał do średniej liczby produktów (ok. 500). Idealne rozwiązanie, gdy nasz sklep internetowy, sprzedaje małą grupę wyselekcjonowanych produktów.
  2. Blog + sklep (WordPress + WooCommerce) – najlepsze rozwiązanie dla blogerów. Sklep dla nas jest tylko dodatkiem, do blogowania. Ważnym, dodatkiem bo zarabiamy z naszych produktów, ale sam sklep nie jest najważniejszym elementem strony. W tym przypadku, prawdopodobnie nie będziemy mieli więcej niż 100 produktów. WooCommerce, wydaje się idealnym rozwiązaniem dla blogerów. Nie tylko, nie musimy instalować i opiekować się dwoma niezależnymi systemami, ale nasz sklep dodatkowo jest zintegrowany z blogiem.

Wiele zalet systemu WooCommerce

A więc porozmawiajmy o zaletach, dzięki którym ta platforma zyskuje coraz większą grupę fanów i użytkowników. Pierwszą, będzie szerokie zastosowanie i właśnie, duża liczba użytkowników. System rozwijany jest na bieżąco i praktycznie każdego dnia, pisane są dla niego nowe rozszerzenia i templatki (szablony wyglądu).

Najważniejsze zalety:

  • instalacja na bazie WordPress – szybka i prosta instalacja systemu (strona + sklep w jednej instalacji).
  • znany developer – system Woo rozwijany jest przez firmę Automattic, która również rozwija samą platformę WordPress, co zapewnia stałą kompatybilność.
  • darmowa wtyczka – cena wynosi dokładnie 0zł, za podstawową wersję sklepu internetowego.
  • sklep po Polsku – WooCommerce jest w pełni przetłumaczoną platformą na język Polski.
  • częste aktualizacje – system WooCommerce jak i oficjalne pluginy poszerzające funkcje sklepu, otrzymują częste aktualizacje do najnowszej wersji.
  • otwarte oprogramowanie – jeśli chcemy poświęcić czas, na przerobienie kodu sklepu mamy tają możliwość.
  • szybka i prosta instalacja – jeden z najprostszych w instalacji (wersji bazowej) system e-commerce.
  • duża elastyczność – autorzy oprogramowania, śledzą aktualne standardy i nowości na rynku ecommerce i dodają coraz to nowsze rozwiązania.
  • podstawowe statystyki – sklep jest wyposażony w podstawowe statystyki, pomagające w analizie liczby zamówień oraz popularności produktów.
  • olbrzymia liczba motywów – decydując się na Woo, możemy wybierać z bardzo szerokiej liczby skórek WordPress, zarówno tych darmowych ale również i płatnych.
  • olbrzymia liczba dodatków – otrzymujemy dostęp do olbrzymiej bazy dodatkowych wtyczek, do WooCommerce pozwalających, na otrzymanie dodatkowych opcji w sklepie.
  • rozwinięta społeczność – jest bardzo rozwinięta społeczność developerów dookoła WooCommerce oraz samego systemu WrodPress. Najczęstsze, problemy są szybko rozwiązywane.

Liczne wady systemu WooCommerce

Tam, gdzie są zalety również pojawią się i wady. Nie ma idealnego rozwiązania dla wszystkich, więc przedstawiamy kompleksową listę wad.

Najistotniejsze wady:

  • spowalnia działanie strony – instalacja WooCommerce, odbywa się na tej samej bazie co nasza strona WordPress. Sama wtyczka sklepu jest obszerna i może spowolnić działanie naszej strony.
  • ograniczona liczba produktów – sklep raczej, dobrze funkcjonuje z małą liczbą produktów. Dużo gorzej daje sobie radę gdy sklep się rozrośnie. Przyspieszenie i optymalizacja bazy, może nie być łatwa.
  • działanie na jednej bazie danych – WooCommerce, działa na wspólnej bazie WordPress, co ogranicza możliwości dalszego rozwoju platformy.
  • ograniczone funkcje – ograniczone funkcje w darmowej wersji. Można je rozwinąć darmowymi lub płatnymi dodatkami. Jednak, dodawanie nowych pluginów wpływa na szybkość działania strony oraz może spowodować konflikty pomiędzy różnymi dodatkami.
  • zaawansowane funkcje – wtyczka WooCommerce, nie jest przeznaczona pod budowę zaawansowanych sklepów internetowych. Gdy potrzebujemy bardzo wyszukane opcje, nie znajdziemy ich w systemie.
  • brak wystawiania faktur – system nie ma w podstawowej wersji, możliwości wystawiania faktur VAT.
  • dodatki płatne – najważniejsze dodatki często są płatne a ich koszt może sięgać nawet 1000zł za dodatek.
  • brak wsparcia technicznego – brak bezpośredniego wsparcia od producenta, dla darmowej wersji pluginu.

Kiedy warto korzystać z WooCommerce?

Skorzystaj z wtyczki WooCommerce, gdy tworzysz mały i średni sklep internetowy. Jeśli potrzebujesz prostego sklepu, bez zaawansowanych skomplikowanych opcji, Woo również jest dla Ciebie.

Dobre rozwiązanie na początku przygody ze sprzedażą internetową. Gdy nie mamy środków na zaawansowaną platformę WordPress + WooCommerce może być pomocne.

Pozwala na dość szybkie postawienie sklepu i sprawdzenie, jak idzie sprzedaż. Jeśli zaczyna iść, dobrze pozwala na elastyczne dodanie nawet kilkuset produktów. Gdy sklep bardzo się rozrośnie, można pomyśleć o zmianie na dedykowane rozwiązanie.

Niemal idealne rozwiązania, dla sklepu uzupełniającego ofertę strony internetowej. Świetnie się sprawdzi gdy sprzedajesz usługi np. konsultingowe lub produkty wirtualne.

Dodatkowym atutem, jest brak opłaty np. comiesięcznej za prowadzenie sklepu. Inwestujesz raz, swój czas lub zlecasz instalację sklepu i działasz. Platforma znajduje się na Twoim hostingu i masz bezpośredni dostęp do plików oraz kodu sklepu.

Kiedy zbudować sklep na dedykowanym silniku?

Dedykowane silniki sklepowe, to rozwiązanie dla osób i firm poszukujących kompleksowego podejścia do e-sklepu. Te silniki, nie tylko potrafią więcej od WooCommerce, ale przede wszystkim są przystosowane, do budowania skomplikowanych sklepów.

Również, gdy Twój sklep będzie posiadał dużą liczbę produktów oraz działać dla bardzo licznego grona odbiorców to silnik dedykowany będzie właściwym wyborem.

.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.