Brak produktów w koszyku.
Czym jest CMS, hosting i domena?

Zastanawiasz się, co to za trudne sformułowania jak CMS, hosting czy domena? Nie martw się, oto przedstawiamy w prosty sposób, co składa się na Blog.
No to zabieramy się, za tłumaczenie nazewnictwa internetowego. Wszystkie, trzy elementy składają się w jedną całość a mianowicie w Blog lub stronę internetową.
Czym jest domena?
Domena to adres, który jest nazwą unikalną i prowadzi do naszego bloga. Domeną, naszej strony jest nazwa szkolablogera.pl. Wpisując w pasek przeglądarki, tę nazwę trafiacie na naszą stronę internetową.
Domenę rejestruje się (rejestracja wolnej nazwy). W Polsce najpopularniejsze są domeny z końcówką .pl ale dostępnych możliwości jest naprawdę wiele. Inne popularne to .com czy .org.
Rejestrując domenę, wybierz nazwę prostą do zapamiętania i łatwą do wymówienia. Jeśli chcesz pisać o meblach nie wybieraj nazwy tojestsuperblogomeblach.pl , ciężko ją przeczytać, ciężko wpisać do wyszukiwarki i jeszcze ciężej zapamiętać.
Wybierając nazwę domeny, możemy sprecyzować już w samym nazewnictwie, czym będzie się strona zajmowała lub będziemy budować od nowa znaczenie dla naszej marki.
Przykłady:
- Domena wskazuje czym się zajmuje firma – szkolablogera.pl czyli szkolimy blogerów, jednocześnie zajmujemy się wszystkim dookoła blogowania.
- Domena nie wskazuje czym się firma zajmuje – amazon.com czy to księgarnia internetowa? Tak się zaczęło, ale sama nazwa nie odnosi się ani do książek ani do innych produktów w sprzedaży.
Czym jest hosting?
Hosting to miejsce na serwerze współdzielonym lub dedykowanym, na którym przechowujemy nasze pliki, bazy danych a nawet pocztę. Najprościej, hosting możemy porównać do domu, gdzie trzymamy nasze meble.
Oczywiście, budując bloga, musisz zakupić hosting by mieć swoje miejsce “w internecie”. Tu warto nie kierować się ceną a jakością obsługi. Wszelkiego typu proste magiczne hostingi, są bardzo elastyczne np. (pozwolą odpalić stronę 1 kliknięciem) ale nie pozwolą potem na jej znaczny rozwój.
Przykładem może być usługa od wix.com, którą odradzamy naszym klientom. Nie tylko, budowanie tam strony jest naprawdę trudne, to i jakość wybudowanej strony oraz brak obsługi i możliwości, późniejszego przeniesienia na inny hosting jest sporym ograniczeniem.
Raz postawiona strona na usłudze wix.com (i podobnych miejscach), skutkuje, że nie możemy w każdym momencie zmienić lokacji swoich plików. Jest to kłopotliwe, gdy stronę musimy przerobić, dodać dodatkowe opcje, czy nawet zmienić jej cały wygląd. Nie mówiąc, że nie możemy zmienić serwera, na którym trzymamy pliki.
Czym jest system CMS?
Skrót CMS pochodzi od Content Management System (System Zarządzania Treścią). Jest to system, w którym budujemy nasz blog internetowy. Dla blogerów oraz firm, najpopularniejszym jest system WordPress.
Nie tylko jest on prosty w użyciu, ale przede wszystkim pozwala na bardzo zaawansowane zmiany przy zminimalizowaniu wsparcia działu IT. Czyli niemal wszystko, co chcesz zrobić na stronie zrobisz, bez wsparcia kosztownego działu informatycznego.
System WordPress (CMS), wykorzystujemy do dodawania naszych artykułów, stron i mediów. Czyli z samego systemu dodajemy treść, zdjęcia, odnośniki do filmów video czy materiałów w formie audio.
Jak powstaje blog internetowy?
Na początku musisz wybrać nazwę (domenę) dla sowjego bloga. Oczywiście, to nie proste zadanie i wymaga przemyślanego wyboru. Gdy już kupiliśmy, wymarzoną domenę możemy zabrać się za planowanie uruchomienia bloga.
Kolejnym krokiem, będzie wybór hostingu. Tu warto kierować się nie tylko ceną ale przede wszystkim wsparciem i możliwościami danej platformy. Jeśli nie wiesz, jaki hosting wybrać warto skontaktować się np. ze Szkołą Blogera. Pomożemy, doradzimy i wspólnie wybierzemy najlepszy hosting dla blogera pod niesamowitego bloga!
Na samym końcu pozostaje podpięcie domeny do hostingu, wgranie plików systemu WordPress (system napisany w języku php), konfiguracja bazy danych oraz instalacja WodrPressa. Oczywiście, to tylko początek, całego procesu budowy bloga.
Po zainstalowaniu, musimy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie strony (WordPress jest narażony na ataki), ustawienie wyglądu (templatki darmowej lub płatnej), konfiguracji wszystkich dodatków, jakie potrzebujesz (np. galerii, instagrama, social mediów, formularzy, zdjęć, logotypu, etc.).
Ile trwa zbudowanie bloga internetowego?
Trudno stwierdzić jednoznacznie, jaki czas będzie potrzebny do jego uruchomienia. Bardzo prosty i podstawowy blog można uruchomić w ciągu 1-2godzin, jednak nie będzie on ani ładny od strony wizualnej, ani rozbudowany po możliwe elementy strony.
Przeciętnie, blog powstaje w ciągu kilkunastu dni roboczych, podczas których jest wdrażane dodatkowe oprogramowanie, ustawiany wygląd premium oraz uruchomienie całego systemu już dla odbiorców.
Jeśli nie posiadasz umiejętności ani wiedzy, proponujemy zamówić gotowy blog i otrzymać, system stworzony specjalnie dla Ciebie. Wiąże, się to z pewną inwestycją na samym początku ale pozwala, zaoszczędzić wiele godzin pracy nad blogiem.
Wybranie gotowego bloga internetowego np. w Szkole Blogera, to uruchomienie bloga gotowego do oglądania przez użytkowników z zaawansowanymi narzędziami dodatkowymi.
Własny blog za i przeciw
Posiadanie własnego bloga niestety kosztuje, ale jest on tylko Twój i treści oraz zdjęcia nie przechodzą na własność innych platform, oraz nie jesteśmy uzależnieni innymi restrykcjami.
To jest jak z Facebook’iem dziś mamy konto na facebook’u a jutro mogą nas wyrzucić z korzystania ich platformy. Za każdym razem, gdy wrzucamy tam zdjęcia i treści, to przechodzą one na własność facebook’a. A po ostatnim ograniczeniu dostępu do treści, jesteśmy często zmuszeni płacić za promocję materiałów by trafiły do szerokiego grona odbiorców.
Kupując płatne rozwiązanie bloga na naszym hostingu, to my jesteśmy właścicielami wszystkich treści. Jednocześnie, własne miejsce wygląda bardziej profesjonalnie oraz daje szansę na dalszy rozwój swojej strony.
Zacznijmy od minusów, posiadania własnego bloga
- własny blog kosztuje – koszty roczne jak hosting i domena oraz koszty jednorazowe jak utworzenie profesjonalnego bloga specjalnie dna nas.
- musisz zadbać o aktualizacje – aktualizacje Twojego systemu CMS oraz tworzenie kopii baz danych. Jeśli, nie posiadasz takiej wiedzy możesz, płacić za miesięczne wsparcie.
- masz opłaty miesięczne – np. za hosting, wsparcie techniczne, etc.
Teraz same plusy, posiadania własnego bloga
- treści należą do ciebie – wszystko co dodasz na blogu, jest twoje i podlega ochronie dzięki prawu autorskiemu
- masz własny adres – adres, jest tylko twój i wygląda on bardzo profesjonalnie. Kojarzony, jest z marką lub marką osobistą (np. imię i nazwisko)
- niezależność od innych – to ty jesteś administratorem, właścicielem i redaktorem na blogu wszystkie decyzje są w Twoich rękach
- blog jest Twoją marką – dobrze jest pokazać, że masz swoją stronę internetową. Pokazać i sprzedać produkty oraz tworzyć wartościowe treści dla czytelników, kojarzone z Twoją marką
- wygląd wybierasz samemu – tylko od Twojej wyobraźni (i budżetu) zależy, jak będzie wyglądał blog. Wybierasz kolory, zdjęcia, ułożenie i sposób prezentacji treści
- z publikacji na publikację blog zyskuje wartość – tylko od Ciebie, zależy czy na blogu będziesz zarabiać i ile będziesz zarabiać. Ogranicza Ciebie tylko czas i oczywiście profesjonalizm z jakim prowadzisz swoją stronę
- dodatkowa wiedza i kompetencje – zdobywasz nowe kompetencje zawodowe, dzięki którym możesz się zając np. prowadzeniem bloga firmy, w której pracujesz
Czy warto mieć bloga?
Porównajmy bloga do rzeczy, użytku codziennego oraz pokażemy, czemu blog ma tak fantastyczne możliwości generowania nie tylko zysku ale budowania prestiżu i marki.
Blog vs telefon komórkowy
W obu przypadkach, płacimy miesięczny abonament. Dodatkowo sam aparat (telefon komórkowy), to jak inwestycja w utworzenie profesjonalnego bloga. Telefon będzie nam pomagał w kontaktach codziennych oraz pracy.
Telefon, pracuje gdy z niego korzystamy. Blog z drugiej strony, pracuje na nas cały czas, 24 godziny na dobę cały rok na okrągło. Bloga, odwiedzają nasi czytelnicy, fani oraz potencjalni klienci. Dzięki blogowi, budujesz własną markę osobistą.
Blog vs ubiór
Idąc do pracy, ubieramy się zgodnie z firmowym dress code. Ubiór pomaga nam nie tylko czuć się dobrze, ale może pomagać podczas spotkań. Działa, tylko gdy osoby nas widzą w tym ubraniu (również na zdjęciach). Gdy zamkniemy się sami w pokoju, nikt nie będzie wiedział, że mamy na sobie super ubranie.
Blog jest rodzajem ubrania dla naszych pasji i biznesów. Tylko pracuje cały czas na nasz sukces. Osoba, może wejść na bloga, poczytać, wrócić w przyszłości, zostawić nam kontakt, wiadomość a nawet więcej. Możliwości bloga są tylko ograniczone naszą wyobraźnią.
Blog vs Social Media
W kanałach społecznościowych, możemy prezentować swoje poglądy oraz ofertę. Ale działanie tam jest ograniczone, przez wewnętrzne ograniczenia takiego kanału (czasem sztucznie, by wymusić na nas płacenie za reklamę – np. posty sponsorowane facebook).
Dobrze prowadzony blog, będzie sam się rozwijał i pozwalał nam na dotarcie do niemal nieograniczonej liczby czytelników, czy potencjalnych klientów.
Oczywiście, na sam koniec, warto wskazać, że dla wielu blogerów blog staje się ich źródłem utrzymania i jedynym biznesem. Nie tylko robią co kochają (piszą o swoich pasjach), ale jeszcze całkiem nieźle zarabiają na tej pasji.
Co zrobić jeszcze przed zakupem domeny i hostingu?
Oczywiście zaplanować blog i biznes, który na nim chcemy prowadzić (jeśli chcemy na blogu zarabiać). Zaplanowanie, to kolejna inwestycja w czas i know-how ale pozwoli już na samym początku, nie zrobić błędów, które będą wpływały na przyszłość naszego bloga.
Pomyśl o:
- wyborze tematyki naszego bloga – źle wybrana tematyka, może nie przynieść nam zarobku
- analizie konkurencji – sprawdzić jak działa potencjalna konkurencja i na czym zarabia on-line
- analizie branży i reklamodawców – bez znajomości branży, w której znajduje się tematyka bloga będzie nam trudniej stworzyć coś wartego przeczytania
- stworzeniu business planu bloga – nie ma biznesu bez planu, oczywiście plan będzie się zmieniał z biegiem czasu ale pomaga na samym początku wyznaczyć kierunki w które idziemy
- stworzenie briefu bloga – czym jest blog, dla kogo jest nasz blog, kto będzie i co będzie od nas kupował, dlaczego ktoś ma nam zapłacić za reklamę, etc.
- zaplanowaniu działań na najbliższe 3, 6, 9 i 12 miesięcy – planujemy co mamy teraz, co chcemy mieć wkrótce i co będziemy robić za rok
- planowanie strategii marketingowej – Social Media, reklama, promocja i wszystko co pomoże nam na pokazanie naszego bloga potencjalnym klientom
Nie ma co czekać, czas działać już dziś. Zacznij od planowania i analizy. Jeśli masz z tym problem, zapraszamy na konsultacje 1:1 w analizie bloga, branży i sposobów zarabiania.
Odkładanie blogowania na kolejny rok, oznacza, że właśnie bezpowrotnie tracimy rok budowy naszego bloga. A co przez ten rok mogliśmy zrobić oprócz pisania treści? Bardzo wiele, bo często już po pierwszym roku wiemy, czy nasz plan był dobry a jeśli, nie to możemy przeanalizować co warto zmienić na przyszłość. Działaj! Sukcesów!