fbpx

Czym jest Email Marketing Automation?

O automatyzacji w marketingu pisze się coraz częściej. Nie tylko ułatwia ona działania ale pomaga z prowadzeniu dużych akcji marketingowych. Nie możemy również zapomnieć, o kanale jakim jest email.

Prowadzenie list mailingowych, to bardzo popularna forma pozyskiwania kontaktów i nowych klientów. Dobrze prowadzona lista daje większą wartość sprzedażową, aniżeli inne kanały reklamowe.

78% marketerów zauważyło wzrost zaangażowania w e-maile w ciągu ostatnich 12 miesięcy (rok 2020)

Automatyzacja fajna sprawa

Automatyzacja jest dodatkowym ułatwieniem procesów informacyjnych i sprzedażowych. Pozwala prowadzić automatyczny przekaz za pomocą poczty elektronicznej. Nie tylko możemy wykorzystać proces zupełnej automatycznej korespondencji, ale również wymusić konkretne działania w momencie wykonania “danej czynności”.

Kiedyś musieliśmy spędzić wiele godzin na odpisywanie oraz przesyłanie wiadomości. Dziś korzystając z automatyzacji, nasz system mailingowy robi to za nas. Pozwala na rozsyłkę spersonalizowanych treści w przedziałach czasowych, w oparciu o zachowanie oraz zainteresowanie naszych odbiorców.

Przykład wykorzystania automatyzacji

Wyobraź sobie, sytuację gdy oferujesz czytelnikom, 5 dni materiałów premium rozsyłanych do osób zainteresowanych. Może to być poradnik lub krótki kurs. Korzystając z automatyzacji, treści wybranych 5 maili (1 dziennie), tworzymy raz. Ustalamy czas rozsyłki oraz kolejność.

Potem, nasza automatyzacja robi magię za nas. Odbiorca dostaje raz dziennie obiecany email. Dodatkowo w wiadomościach, możemy zamieścić pewne CTA, które będzie działało w formie zachęty do zakupu usługi lub dalszych działań informacyjnych.

Nie ważne, kiedy do listy zapisze się odbiorca. W momencie dodana go do bazy danych, nasz system automatycznie będzie rozsyłał treści. Dodatkowo, możemy wymusić inne działania gdy zostaną spełnione zadane zdarzenia. Adresat kliknął w przycisk przenoszący go do danej oferty (mogła go zainteresować).

Gdy klient dokonał zakupu, otrzyma automatyczną wiadomość odnośnie zakupu, gdy nie dokonał zakupu możemy w przyszłości przypomnieć mu, o naszym produkcie czy poinformować o aktualnie istniejącej promocji na ten lub podobne produkty.

Czemu warto prowadzić listę mailingową?

Lista mailingowa pozwala nam w dość prosty i skuteczny sposób, przyciągnąć osoby wstępnie zainteresowane naszą ofertą. Dodatkowo jest to tanie i skuteczne narzędzie do budowania zaangażowania oraz sprzedaży.

Lista mailingowa, jest naszym własnym kanałem komunikacji. Oznacza to, że jest odporna na wszelkiego typu zmiany na platformach społecznościowych oraz miejscach reklamowych. Pozostaje z nami na stałe a osoby zapisane do listy, wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości w tym publikacji reklamowych.

73 procent milenialsów preferuje komunikację od firm drogą emailową

Taką listę, możemy wykorzystać do wielu celów zarówno informacyjnych jak i sprzedażowych. Dodatkowo lista buduje zaufanie do naszej firmy. Osoby, które otrzymują wiadomości i uznają je za interesujące, są dużo bardziej skłonni do dokonania zakupów aniżeli osoby targetowane reklamą.

W dzisiejszych czasach zaufanie, jest bardzo ważnym elementem dla każdej marki czy bloga. Dzięki zaufaniu, pozyskujemy odbiorców, którzy z czasem mogą stać się fanami naszej marki.

Działania w oparciu o listę mailingową, są dużo tańsze i skuteczniejsze od innych form reklamy płatnej. Gdy przestaniemy płacić za reklamę, ta znika a z nią cały ruch i sprzedaż. Gdy w odpowiedni sposób wykorzystujemy email makreting, mamy rosnącą grupę potencjalnych gorących leadów i klientów.

Lista mailingowa w firmie

Lista mailingowa, może posłużyć nam do promocji oraz sprzedaży naszych produktów. W takim przypadku budujemy taką listę w ramach naszych aktualnych oraz potencjalnych klientów. Tworząc lejki sprzedażowe, możemy zachęcić osoby do zapisania się do newslettera. W późniejszym czasie, możemy wysyłać dedykowane listy, dookoła oferty i produktów, które interesowały osoby odwiedzające.

93% marketerów B2B korzysta z poczty elektronicznej do rozpowszechniania treści

Dodatkowa automatyzacja, pozwala na zwiększenie interakcji klientów z naszą stroną czy ofertą oraz zachowanie stałego kontaktu, tak ważnego w budowaniu rozpoznawalnej marki.

40 procent marketerów B2B twierdzi, że biuletyny e-mailowe mają największe znaczenie dla ich sukcesu w marketingu treści

W dzisiejszym czacie, email marketing jest wciąż bardzo dobrym i skutecznym narzędziem marketingowym. Idealnie sprawdza się zarówno w przypadku firm B2C ale również dla firm B2B. To uniwersalne narzędzie, które zostanie z nami jeszcze na wiele kolejnych lat.

Lista mailingowa w ecommerce

Podczas prowadzenia sklepu internatowego lista mailingowa, pozwala nam zwiększyć sprzedaż i budować zainteresowanie. Dobrym pomysłem, może być utworzenie wielu list dotyczących produktów z różnych kategorii (jeśli posiadamy zróżnicowaną ofertę w sklepie).

Dobrze prowadzona lista to nie tylko przekaz sprzedażowy ale również porady dotyczące zakupu konkretnych produktów. Wyobraźmy sobie, że mamy w naszej liście klientów, którzy już dokonali z nami zakupów.

Są bardziej skłonni do dalszych zakupów, bo już mają z nami dobre doświadczenia. Lista daje nam możliwość prowadzenia dialogu z klientem. Klient kupił pewien produkt, może będzie zainteresowany innym podobnym albo zmianą produktu starszego na nowy.

Jeśli taki klient jest w naszej liście, to obdarzył nas zaufaniem. Mamy do niego namiar i nasze działania marketingowe są darmowe. Wysyłka listu, to przygotowanie treści i kilku grafik. Nie jest to kosztowne wdrażanie działań reklamowych na innych platformach.

Narzędzie listy należy do nas a automatyzacja pozwala szybko reagować na zmiany zachowań klientów oraz prezentować nową ofertę.

Lista mailingowa dla blogera

Nie możemy zapominać o wykorzystaniu automatyzacji marketingu, również w blogach internetowych. Możliwości jest wiele, ogranicza nas tylko wyobraźnia jak mailing i automatyzacja będą działały na naszą korzyść.

Dobrym pomysłem, jest dostarczanie automatycznych informacji dla nowych osób w grupie mailingowej. Czemu nie wykorzystać, już naszych najpopularniejszych wpisów by urozmaicić nasz mailing? Może to być świetnym pomysłem, by nowy odbiorca w grupie, mógł cieszyć się z ciekawych wpisów.

Sprzedajesz produkty wirtualne na blogu? To świetnie, automatyzacja pomaga w tworzeniu lejków sprzedażowych.

Przykłady wykorzystania automatyzacji email marketingu

Proces powitania

Prawdopodobnie pierwsza automatyzacja, którą warto wdrożyć. Po zapisaniu, się do naszej listy każdy nowy subskrybent, otrzyma wiadomość powitalną. W ten sposób, nie tylko stworzymy wrażenie, budowania więzi ale również sami mamy szansę się osobiście przywitać i napisać coś więcej o sobie.

Oczywiście, proces powitania może składać się z więcej, niż jednej wiadomości. Może to być seria zaprojektowanych maili, które będą wychodziły do odbiorców w danym zakresie czasowym.

Wiadomości zgodne z tematyką

Wykonanie danej akcji, jaką może być odwiedzenie strony o konkretnej tematyce. Np. wejście na stronę o diecie, z pobraniem darmowego ebooka o dietach. W tym momencie, w naszym systemie możemy, poprowadzić dalej proces sprzedaży, np. diety pisanej indywidualnie dla klienta.

Tego typu maile tematyczne można zautomatyzować. Zbudować odpowiedni proces rozsyłania konkretnych wiadomości, zgodnych z daną tematyką. Dzięki automatyzacji możemy stworzyć, pełen proces mailingu. Projektujemy go raz, a później działa on dla nas automatycznie.

Wiadomości dla stałych czytelników

Czyli budowa specjalnej grupy, osób które odwiedzają naszą stronę lub dokonują, częstych zakupów w naszym e-sklepie. Osoby, które nas często odwiedzają, powinny otrzymać coś ekstra. Mogą to być wyjątkowe treści, niepublikowane wpisy i podobne gratki dla “stałych fanów”.

Dodatkowo, osoby które otrzymują coś ekstra tylko dla nich są skłonne do kolejnych działań. Mogą to być dalsze zakupy albo pomoc w promocji, naszej firmy czy bloga w social mediach.

Wiadomo, nie od dziś, że stali klienci są dobrym narzędziem marketingowym. Prawdopodobnie, będą się dzielili z innymi naszą ofertą. A nie można zapomnieć, że dobre wiadomości, rozsyłają się dużo wolniej, niż te złe.

Gdy coś nie tak wyjdzie z obsługą nowego klienta, dużo szybciej tego typu wiadomość może zadziałać na naszą niekorzyść. Dbanie o stałych klientów, jest jednym z najlepszych procesów w budowaniu marketingu szeptanego oraz poleceń.

Udział w wydarzeniu

Organizujesz event czy wydarzenie? Automatyzacja świetnie się sprawdzi w procesie przedsprzedaży biletów ale również w całym procesie informacyjnym. Automatycznie, możemy wygenerować maile informacyjne dotyczące eventu.

Od informacji o dostępności biletów, przebiegu wydarzenia, aż po konkretne działania związane np. z rezerwacją noclegów, rozsyłaniu materiałów szkoleniowych, etc.

Za pomocą automatyzacji, możemy zaplanować cały proces informacyjny i sprzedażowy. Tu nie ma ograniczeń w sposobie działania naszej listy mailingowej. Automatyzacja pomoże nam poprowadzić cały proces od A do Z, bez potrzeby rozsyłania tych samych wiadomości manualnie.

Wyobraź sobie, że masz 1000 osób na evencie. Chcesz do każdego z osobna wysłać zaproszenie i informację o wykładach? Dużo prościej jest zrobić to za pomocą automatycznych, spersonalizowanych list. Jeśli na Twoim szkoleniu, są różne pakiety i za tym różną ofertę szkoleniową, każda grupa może dostać spersonalizowane informacje.

Odświeżenie znajomości

Ktoś odwiedzał Ciebie wcześniej, ale od dłuższego czasu nie zagląda na Twoją stronę? Możesz, wysłać ponowne zaproszenie do odwiedzenie Ciebie on-line.

Były klient, jeśli był zadowolony z poprzednich zakupów, jest potencjalnym kleintem na kolejne. Oczywiście, gdy taki klient ma dobre wspomnienia z poprzednim produktem oraz obsługą, jest dużo prostszy do namówienia na kolejne zakupy.

Wyobraź sobie sytuację, że sprzedajesz kserokopiarki. Klient, kupił je jakiś czas temu. Możesz, mu zaproponować przeprowadzenie najbliższego serwisu albo zakup nowych materiałów eksploatacyjnych. Jeśli, wiesz, że klient zużywa 20 ryz papieru miesięcznie a zamówił, ich 200 to warto się przypomnieć po 9 miesiącach, i zapytać czy chce domówić dodatkowy papier.

Nie traćmy byłych klientów, warto o nich dbać i odświeżać naszą znajomość. Np. za pomocą automatycznych maili.

Masz inne pomysły jak wykorzystać automatyzację malingu? Daj nam znać w komentarzu, jak Ty korzystać z automatyzacji?

.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *