Brak produktów w koszyku.
Jak mądrze rozwijać i prowadzić bloga?

O rozwoju bloga, można pisać godzinami. Ale nie chcemy, Ciebie zanudzić, więc ograniczyliśmy się do podstawowych informacji. Co zrobić po uruchomieniu swojej platformy blogowej i jak się rozwijać.
Bo widzisz, Twój blog jest jak te sadzonki na zdjęciu. Musimy, zadbać o rozwój tak, by nie usechł on po drodze. Wchodzisz, na blog a tu nic się nie dzieje od kilku miesięcy. Ile razy na takiego bloga zajrzysz? Ile, razy będziesz czytać te same wiadomości?
Pisz w sposób ciekawy i inny
Jeśli coś Ciebie interesuje, pisz właśnie o tym. Ważne by treści były wartościowe oraz oferowały coś czytelnikom. Nie można, zapomnieć również o tworzeniu “unikalnej” marki. Nie warto kopiować innych. Ale warto już na samym początku zaplanować, co będzie nasz blog wyróżniać od innych blogów.
Tylko najciekawsze blogi mają szansę się przebić do czołówki, a nieliczne w czołówce pozostaną.
Co będzie wyróżniać Twój blog wśród innych o podobnej tematyce na rynku? Dla niektórych, to ciekawe materiały, podcast czy niesamowite fotografie. Ważne, by nasz blog był tworem, zupełnie innym, odróżniającym się nie tylko formą pisania ale również przekazu.
Uważaj, również na pułapkę pisania o najnowszych wydarzeniach. Wymaga to wielu, godzin pracy i researchu. W pojedynkę, będzie to bardzo trudne by tworzyć treści na czas i śledzić wszystko na bieżąco. Lepiej, jest tworzyć treści, które będą długo aktualne przez kolejne miesiące a nawet lata.
Stwórz plan publikacji
Warto tworzyć treści w sposób przewidywalny i zaplanowany. Musisz, stworzyć swój plan publikacji, nie tylko ustalić terminy ale również zaplanować tematykę. Jeśli nie wiesz, jak zrobić taki plan, możesz skorzystać np. z naszego darmowego plannera tygodnia.
Czytelnicy lubią wiedzieć, że wpisy pojawiają się systematycznie o określonych porach i dniach. Na początku, zacznij od jednej publikacji tygodniowo by wraz ze wzrostem i doświadczeniem pisać częściej.
Bez planu, tworzenie bloga będzie dużo trudniejsze, a tworzenie z niego dobrze prosperującego biznesu zupełnie niemożliwe!
Oczywiście, wartość jest tylko w publikacjach stworzony w sposób ekspercki oraz poruszających ważne aspekty tematu Twojego bloga. Krótkie i mało ciekawe publikacje, nawet gdyby powstawały każdego dnia, nie dadzą tak dobrego efektu jak nawet jedna ale obszerna i profesjonalnie przygotowana publikacja w miesiącu.
Kreuj swój przekaz
Jeśli już wiesz o czym chcesz pisać oraz co będzie unikatowe, to czy jesteś wstanie robić to samemu? To bardzo ważne pytanie, trzeba zaplanować nasze działania tak, byśmy mogli je wykonywać samemu lub z minimalną pomocą.
I nie mówimy, tu o wsparciu informatycznym lub graficznym. Mówimy, tu o tworzeniu wartościowego contentu (treści).
Nie bój się mieć swojego zdania! Nie każdy musi Ciebie lubić, ale nikt nie lub nijakości.
Każdy blog osobisty, posiada swój indywidualny charakter. Nasi, czytelnicy otrzymują, treści pisane przez autora bloga. Ciężko, zlecać tworzenie treści copywriterowi, jeśli prowadzisz blog marki osobistej.
Dostosuj przekaz do czytelników
Blog, by odniósł sukces biznesowy, nie może być prowadzony dla jego autora czy autorki. Pamiętaj, blog zawsze prowadzimy dla naszych czytelników. Tak, by otrzymali odpowiednią wartość, za poświęcony czas, np. na czytanie.
Ale czy znasz odbiorców Twoich treści? Czy to co piszesz, jest przydatne i dobrze odbierane. Warto na moment stanąć i zastanowić się okiem “żółtodzioba”, czy pomagam komuś w jakiejś kwestii?
Jeśli nie wiesz, co lubią Twoi czytelnicy, zawsze możesz się ich zapytać. Zachęcić, do napisania maila lub napisania oczekiwań w komentarzu. Jeśli, artykuły nie będą ciekawe, to prawdopodobnie nie uda się zainteresować dużej grupy odbiorców.
Zdobywaj kluczowych partnerów
Czy to partner technologiczny a nawet kluczowy reklamodawca, muszą działać na korzyść Twojego bloga. Czasem, warto rozważyć współpracę z innymi blogerami, a nawet konkurencją.
Jeśli, dobrze idzie Tobie sprzedać, powierz inne czasochłonne zadania partnerowi, by budować jeszcze lepsze treści i zwiększać zarobek.
Blog w dzisiejszych czasach to dobrze, naoliwiony biznes. Szkoda nie poświęcać czasu na najważniejsze jego elementy, czyli treść jej i oprawę. Zyskanie wolnego czasu, dzięki przerzuceniu mniej istotnych czynności na innych jest dobrym sposobem, na optymalizację całego procesu twórczego.
Na początku, robimy wszystko sami. Jesteśmy autorem, grafikiem, asystentem, sekretarką a nawet ochroniarzem. W pewnym, momencie może się okazać, że musimy rezygnować z bycia autorem, na rzecz ogarniania mało istotnych czynności.
Zdobywaj Social Media
Oczywiście, nie możemy zapomnieć o podbijaniu serc naszych czytelników w Social Mediach. Dobrze, prowadzone kanały SM, potrafią generować minimum 30% naszego ruchu na stronie.
Musisz przygotować plan działania w wybranym kanale lub kanałach. Na samym początku, wybierz kanały, które będą idealne dla Twojego bloga i treści.
Wybierz kanały mądrze, prowadź je sprytnie i aktywnie. Social Media, to niezastąpione źródło ruchu.
Na początku wybierz jeden lub dwa kanały Social. Nie ma sensu, otwierać tego typu kanału, jeśli nic się na nim nie będzie działo. Istotne, jest tworzenie swoich zasięgów w sposób zorganizowany i zaplanowany.
Warte uwagi kanały Social Media:
- Linkedin – typowo sprzedaż i promocja, czyli kanał dla usługu B2B (czyli firma do firmy). Wszelkiego typu produkty dla biznesu. Jeśli, piszesz o produktach i usługach, skierowanych do biznesu warto pomyśleć o Linkedin.
- Facebook – to świetny kanał informacyjny, ale również dla branży B2C (firma dla osoby prywatnej) platforma sprzedażowa. Aktualnie, jeden z najpopularniejszych kanałów Social Media. Dla 99% przypadków, będzie to odpowiedni kanał na start.
- Instagram – kolejny, wymagający ale bardzo dobry kanał dla wszelkiego rodzaju przekazu wizualnego. Tu króluje bardzo dobrej jakości grafika. Nie tylko promocja, ale również sprzedaż produktów.
- YouTube – czyli popularny kanał dla treści Video. Jeden z trudniejszych sposobów na budowanie zasięgu. Trzeba być naprawdę oryginalnym, zaangażowany ale również mieść spore preferencje i zaplecze sprzętowe.
- Vimeo – podobny jak YouTube, ale skierowany dla profesjonalistów. Filmy, bardziej przemyślane, lepiej zrobione i raczej z duszą artystyczną, aniżeli ogólną-informacyjną. Jeszcze trudniejszy kanał od YouTube, a filmy muszą mieć jeszcze wyższy poziom.
Zostań ekspertem
Już dawno, zakończyła się era tworzenia blogów dla samego pisania. Dziś, trzeba być ekspertem w swojej dziedzinie, by odnieść sukces.
Ekspert, nie tylko z nazwy ale przede wszystkim z bardzo wysokiej jakości treści. Im, więcej wiedzy posiadasz, tym Twój blog będzie się szybciej rozwijał w dobrą stronę. Musisz pokazać, kim jesteś oraz dla czego, tak dobrze znasz się na danej tematyce.
Oprócz pisania bloga musisz pokazać się w mediach (np. gazeta czy telewizja), zrobić szum w Socialach a nawet zamówić swoją profesjonalną sesję zdjęciową. Nie ma złotego środka, dla każdego, ale ekspert nie jest anonimowy!
Sprawdzaj co robi konkurencja
Nie można kopiować innych, ale warto sprawdzać co u nich i dla czego działa. Konkurencja, nie tylko może nam dać inspirację. Jest również świetnym, źródłem informacji czego nie warto robić.
Najlepsi, blogerzy mają swój unikalny styl, ale też działają w oparciu o unikalny plan i formułę działania. Zobacz, co robią inni by nie dublować ich błędów.
Uważaj jednak, by nie wpaść w chorobę ślepego pisania, na tematy poruszane przez innych blogerów. Bardzo, często na początku, przygody z blogowaniem potrafimy, zbyt wiele czasu poświęcać na tworzenie treści bazujących na innych blogerach, a zbyt mało czasu na faktycznym tworzeniu treści interesujących dla Naszych czytelników.
Samo pisanie już nie wystarcza
Blogerzy na świecie ale również w Polsce, coraz chętniej inwestują w reklamę internetową, pozycjonowanie czy świetnie wyglądające strony. Blogi dziś to niesamowity, biznes i właśnie tak do bloga warto podchodzić. Jak do swojej “wirtualnej firmy”, która pordukuje niesamowite treści.
Gdy już piszemy o blogerach, to warto wspomnieć o zakupach. A jest ich sporo, jeśli chcemy prowadzić nasz blog w sposób profesjonalny. W zakupowym szaleństwie, nie brak dobrej jakości sprzętu fotograficznego i video, oświetlenia, sprzętu audio i gadżetów.
Dzisiejszy bloger, musi pisać niesamowite artykuły, robić jeszcze lepsze zdjęcia a na dodatek, być specem od Social Mediów, PR i sprzedaży.
Nie możemy tu również zapomnieć o różnych, zewnętrznych usługach dla blogerów. Blogerzy, często korzystają z outsourcingu, by skupić się na tym co zarabia a nie na sprawach technicznych.
Zaczynając outsourcing od usług podstawowych, potrzebnych na każdym etapie jak pomoc w zakresie budowy bloga, obsługi graficznej czy foto-video. Kończąc na usługach zewnętrznego copywriting’u a nawet tworzenia szkoleń on-line, na zamówienie.
Warto, nie stracić z oczu naszego celu do, którego dążymy. Nie marnuj czasu, na rzeczy, które inni zrobią za Ciebie lepiej, szybciej i taniej.
Wszystko, tylko po to by rozwijać się, stawać się coraz lepszym w prowadzeniu bloga. Bo blog, to sposób nie tylko na życie, ale przede wszystkim na zarabianie.
Zaplanuj produkt lub usługę
Chcesz zarabiać na blogu? Warto, zadbać o dobrze przygotowaną ofertę handlową. Nie ważne, czy chcesz sprzedawać swoje doradztwo, fizyczne produkty a nawet ebook’i. Każdy produkt lub usługa, musi być dobrze zaprojektowana by odnieść sukces.
Musisz, zaplanować z jakich środków, Twój blog będzie się utrzymywał. Jeśli mają to być artykuły sponsorowane, to tu również warto przygotować dobrą prezentację, dla klientów. Co oferujesz, w jakiej cenie oraz co reklamodawca otrzyma po opłaceniu zamówienia.
Ale, nie tylko korzyści dla Ciebie są istotne. Również, bardzo istotny jest aspekt tego co otrzymają Twoi klienci. Jeśli produkt, nie przypadnie im do gustu, to lepiej go nie reklamować już od samego początku.
Prowadź i Analizuj statystyki
Statystyki, to pierwsze narzędzie, w które powinniśmy wyposażyć naszą stronę web lub blog. Dzięki nim, poznamy zachowania naszych czytelników, które pomogą nam w analizie nie tylko liczby odwiedzin ale również popularności tematów.
Analiza statystyk, to bardzo przydatna czynność, którą warto robić chodź raz w tygodniu. Dzięki analizie dowiemy, się które publikacje są najciekawsze dla czytelników, które tematy warto rozwijać oraz czego szukają odbiorcy.
Dzięki korzystaniu z Google Analytics (dziś już standard internetowy), nie tylko poznamy czas odwiedzin i liczbę odwiedzających. Dowiemy, się również skąd przychodzą do nas użytkownicy i co robią na stronie.
Analizuj zdarzenia
Gdy potrzebujemy bardziej zaawansowane statystyki, możemy skorzystać z rejestracji zdarzeń. Tu świetnie się sprawdzi Google Tag Manager. Jest on na początku, dość trudny do ogarnięcia, ale wraz z naszym doświadczeniem rosną możliwości.
Dzięki analizie, zdarzeń możemy nie tylko poznać, która oferta jest najciekawsza, ale również analizować działania związane z reklamami czy analizą CTA (Call To Action). Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, rozwiązanie to idealnie wspiera działania sprzedażowe i promocyjne.
Dziś możemy analizować praktycznie wszystko. W wielu, przypadkach mamy również dostęp do tanich lub zupełnie darmowych narzędzi. Nie można, sobie pozwolić by nie skorzystać z takich możliwości, które pomagają nam w budowaniu przewagi biznesowej.
Dbaj o sprawy techniczne
No, może nie ty osobiście jako bloger (jeśli nie posiadasz wiedzy i doświadczenia). Dobrze prowadzony serwis, powinien działać szybko oraz bezproblemowo. Nie może utrudniać, czytania i musi być intuicyjny.
Oczywiście, do tego musimy zadbać o wszelkie sprawy informatyczne. Dobry hosting, świetne zabezpieczenia przed spamem, oprogramowanie blokujące ataki a nawet wirtualne systemy antywirusowe.
Wszystkie blogi są narażone na ataki, najczęściej tym atakom ulegają małe, źle zabezpieczone serwisy. Zadaj, teraz pytanie czy możesz Sobie pozwolić, by ktoś zawładnął Twoim blogiem? Jak wpłynie, to na tak ciężko budowaną markę?
Dodatkowo, dobrze zoptymalizowany blog, lepiej się pozycjonuje oraz więcej osób go odwiedzi. Warto, czasem skorzystać z rad i doradztwa, a często warto mieć w zanadrzu, speca od kodowana.
Co ciekawe, te największe blogi internetowe posiadają armię specjalistów od utrzymywania, rozwijania i aktualizowania ich platform. Najwięksi, mają naprawdę bzika na punkcie nie tylko bezpieczeństwa, ale również UX czy ułatwiania czytania i oglądania.