Brak produktów w koszyku.
Jak pisać plan pod content marketing?

Zobacz jak zaplanować dobry Content Marketing, czyli Twoje najważniejsze narzędzie do komunikacji, promocji i budowania więzi z klientami.
Czym jest content marketing?
Przez content marketing, rozumiemy przekaz za pomocą treści pisanej (artykuły, poradniki, Q&A) oraz materiały uzupełniające takie jak grafika, video czy audio.
Content marketing to aktualnie jeden z najlepszych sposobów do nawiązania dialogu z klientem oraz podstaw pod budowę udanej sprzedaży i wsparcia po sprzedażowego.
Głównym narzędziem, działającym na naszą korzyść, jest nasz własny blog firmowy. Pozwoli, on nie tylko zwiększyć liczbę, potencjalnych klientów, ale przede wszystkim da nam możliwość wykorzystania, bardzo ważnego kanału komunikacyjnego.
Co oferuje content marketing?
Gdy interesuje, Ciebie wynik sprzedażowy oraz promocja firmy to dobra wiadomość – content marketing jest idealnym narzędziem do budowania zasięgu oraz zwiększania sprzedaży wśród nowych klientów.
Większy ruch na stronie – to jeden z pierwszych, elementów wpływających na naszą promocję oraz sprzedaż. Nie tylko pomagamy klientowi, ale jednocześnie budujemy naszą pozycję w wyszukiwarkach. Ilość stron zindeksowanych w Google, również wpływa pozytywnie na pozycjonowanie.
Dotarcie do nowych klientów – nie od dziś wiadomo, że klienci poszukują informacji o produktach. Warto, zadbać o te informacje na naszym blogu firmowym lub blogu niezależnym. Klient, znajdując odpowiedź na nurtujące go pytania, jest potencjalnie bardziej zainteresowany zakupem.
Budowanie pozycji eksperta – dobrej jakości content, pozwala budować pozycję eksperta w branży. Oczywiście, to przekłada się na zwiększenie nie tylko prestiżu, ale przede wszystkim sprzedaży.
Wstęp do planu – czyli zaplanuj swoją komunikację
Na początku planu, musimy wiedzieć, jakie są podstawy i standardy wyznaczone dla naszej komunikacji. Musimy, posiadać swój własny styl ale przede wszystkim, działać zgodnie z wartościami firmy.
Warto w swoich publikacjach, nie o tyle promować produkt, co prowadzić dialog z naszym aktualnym oraz potencjalnym klientem. Nasze treści, powinny spełniać oczekiwania nie tylko samej firmy ale przede wszystkim czytelników.
Zobacz jak robi to konkurencja, jakie wartości są istotne dla ich firmy i w jaki sposób, te wartości komunikują. Dobrym przykładem, będzie np. firma Nike. Od, lat stosują nieszablonowe, sposoby na promocję a jednocześnie, nie idą na kompromisy, jeśli chodzi o wartości firmy.
Tworzenie planu pod content marketing
W procesie planowania, warto pomyśleć o naszej komunikacji. Co komunikujemy, do kogo i w jakim celu. Potem pozostaje, tylko pracować zgodnie z wcześniej zaplanowaną strategią.
1. Poznaj swoje produkty/usługi
Zaplanuj jakie produkty czy usługi, są istotne dla Twoich potencjalnych klientów. Warto kreować nie tylko popyt, ale przede wszystkim pokazać jak produkt pomaga użytkownikowi. Dobry marketing treści, nie tylko wskazuje sposób użycia, ale również przedstawia ofertę w odpowiedni sposób, pod decyzyjność zakupową.
Inaczej sprzedajemy produkty B2B przeznaczone dla biznesu a inaczej opiszemy naszą ofertę B2C. Bez poznania “wymarzonego” odbiorcy, nie uda się nam przygotować właściwego przekazu a tym bardziej odpowiednich treści.
2. Przeprowadź analizę rynku
Przebadaj nie tylko najbliższą konkurencje ale również zadbaj o zbadanie rynku produktów substytucyjnych. Dzięki dobrze przeprowadzonej analizie, nie tylko zobaczysz jak promuje się Twoja konkurencja, ale przede wszystkim poznasz ich strategię na prowadzenie content marketingu.
Gdy już masz wykonany, reaserch i badanie, będzie dużo łatwiej budować listę tematów ważnych i mniej ważnych, które w odpowiednim czasie powinny znaleźć się na naszych kanałach CM.
3. Zrób analizę tematyczną
Czyli sprawdzamy, czego potencjalni klienci szukają. Nie tylko jakie słowa, kluczowe są dla naszej branży istotne, ale również poznajemy sposób wyszukiwania konkretnych treści.
Jeśli klienci, szukają produktu, który rozwiązuje ich konkretne problemy warto opisać rozwiązanie tych produktów na naszych kanałach.
Gdy nasz content marketing powinien doradzać. Gdy opiszemy rozwiązanie konkretnego problemu, nie tylko zdobędziemy ruch na stronie ale przede wszystkim ograniczymy, liczbę zapytań do działu obsługi klienta. Przeniesie się to nie tylko na sam ruch na stronie, ale przede wszystkim na sprawność działania naszej firmy.
4. Napisz wytyczne publikacji
Czyli, co powinny tematy zawierać. Czego chcą czytelnicy i w jaki sposób te treści możemy dostarczyć. Dokładnie zaplanuj, temat i treść, która znajdzie się w Twoim artykule. Kto dokładnie, będzie jego odbiorcą oraz co dokładnie artykuł temu odbiorcy oferuje.
Zaplanuj nagłówki oraz treść. Czy nasza publikacja tylko odpowiada na konkretne pytanie, czy może ma jeszcze oferować inną wartość?
Kto ma skorzystać z treści, jak mają odbierać nas potencjalni klienci oraz jaka jest faktyczna grupa docelowa. Inny przekaz, zbudujemy dla amatorów a zupełnie inny dla profesjonalistów. Pomyśl, kto będzie czytał content i czego potrzebuje teraz, za kilka dni czy tygodni. Jak wpisuje się tu Twój produkt czy usługa.
5. Przygotuj spis tematów publikacji
Tematów jest na pewno więcej, niż jeden. Na blogu możesz mieć dziesięć wpisów albo kilka tysięcy. Warto zaplanować, ile publikacji i jak długich potrzebujesz na najbliższy miesiąc.
Stwórz, plan liczbowy na najbliższy okres. Działaj zgodnie ze strategią oraz publikuj, nowe treści często i systematycznie. Tematy, powinny zostać podzielone i posegregowane na informacje wspierające konkretne działy firmy.
Sprzedaż, jest ważna ale zadbaj by Twoje publikacje również pomagały już po samym procesie zakupowym. Pamiętaj, że aktualny i zadowolony klient, ma dużo większą motywację do kolejnych zakupów.
6. Potrzebujesz planu działań długoterminowych
Czy bazujesz na jednym planie stałym a może będzie potrzeba testowania, różnych kierunków w które pójdzie marketing treści? Jak wpisują się treści nie tylko w aktualną sytuację na rynku, ale gdzie znajdą się one za jakiś czas.
Jeśli występuje sezonowość, również weź pod uwagę działania przed, w trakcie i po sezonie. Czy, masz możliwość utrzymać dużą sprzedaż po sezonie a jeśli tak, to jak tego dokonać?
W planie długoterminowym, nie patrzymy na nasze aktualne potrzeby. Patrzymy na rozwój naszej firmy oraz to gdzie chcemy być za 1-2 lata od teraz. Pamiętajmy, content marketing to działanie długofalowe nie dające od razu wyników.
Pisanie publikacji, jest czasochłonne. Przy ograniczonym budżecie, nie stworzysz 1000 artykułów dobrej jakości w tydzień.
7. Analizuj dane statystyczne
Analizuj ile osób wchodzi na dane treści. Czy wpływają dane artykuły na sprzedaż, a może na inne działy Twojej firmy? Dzięki analizie, możemy sprawdzić wyniki naszych działań content marketingowych.
Ile osób, odwiedziło naszą stronę? Jak duży wzrost odnotowaliśmy? Które tematy cieszą się największym powodzeniem? Czy możemy coś jeszcze poprawić? Jak nasze działania wpłynęły na sprzedaż? Ile leadów generujemy dla działu sprzedaży?
Dzięki darmowym narzędziom takim jak Google Analytics oraz Google Tag Manager, możemy zmierzyć niemal wszystko. Przeanalizować dane, poznać zachowania użytkowników a nawet nadzorować wszelkie działania CTA.
8. Zaplanuj i wdrażaj poprawki
Po przeanalizowaniu danych dobrym pomysłem, będzie wdrażanie poprawek do już istniejących artykułów oraz planowanie nowych działań content marketingowych.
Zobacz co zmienić, by zwiększyć swój aktualny zasięg. A może za mało publikacji, powstaje na blogu? Czy konkurencja, zmieniła kierunek działania? Pytań, pojawi się wiele.