fbpx

Jak sprzedawać kursy on-line? – wzrost popularności szkoleń internetowych

Od czasu rozpoczęcia pandemii, rośnie znaczenie kursów i szkoleń on-line. Polska, nie tylko na dobre przyzwyczaiła się do korzystania z nauki w internecie. Jesteśmy również w światowej czołówce, krajów ufających szkoleniom internetowym.

Szkolenia i kursy on-line trendy

Rok 2020, to początek rewolucji i ewolucji szkolnictwa. Dziś kursy i szkolenia internetowe na dobre zagościły w naszych domach. Są bezpieczne, oferują zaawansowane sposoby nauki i pozwalają na skalowanie naszego biznesu szkoleniowego.

Rozwiązania on-line, nie tylko pojawiły się w firmach prywatnych, również zagościły w szkolnictwie państwowym oraz stały się dobrym pomysłem na biznes on-line.

Dodatkowo, nie jesteśmy ograniczeni metrażem oraz dostępem do sal wykładowych. Szkolenia w internecie, możemy zbudować w szybki i prosty sposób, zaimplementować je na naszych stronach internetowych w kilka chwil oraz prowadzić je w trybie 24/7 bez obsługi fizycznych nauczycieli.

Nowe rozwiązania internetowe, pozwalają na szybkie i tanie wdrożenie systemu LMS (szkoleń on-line), do naszego biznesu. Dodatkowo w przyszłości nasz biznes możemy skalować i rozbudowywać, o nowe kursy.

Szkolenia internetowe jako biznes on-line

Dziś szkolenia w internecie to nie tylko standard, to również świetny sposób na biznes. Szkolenie robimy raz, a potem sprzedajemy je dla wielu osób. To nie tylko zmniejsza koszty samego utworzenia szkolenia. To również pozwala w szybki sposób na rozwijanie naszej platformy o kolejne kursy.

90% studentów woli eLearning niż nauczanie w klasie

Nie jest ważne czy sprzedajesz jedno szkolenie czy może kilkadziesiąt. Proces tworzenia jest taki sam, dla każdego kursu. Od zaplanowania po zbudowanie i wdrożenie do systemu. Potem nasza strona jest gotowa sprzedawać i szkolić przez całą dobę.

Wiedza jest w cenie, a dzielenie się tą wiedzą jest dobrym pomysłem na zarabianie. Nasza przygoda może zacząć się od jednego małego szkolenia, które gdy zostanie sprzedane w odpowiedniej ilości, może nagle stać się sposobem na zarabianie.

Zbuduj zaufanie

Nim zaczniemy sprzedaż kursów, warto posiadać grupę odbiorców, chętnych na te kursy. Możemy zacząć od prowadzenia strony internetowej, bloga oraz korzystać z mediów społecznościowych. Im, więcej osób będzie nas czytało tym łatwiej, będziemy mogli sprzedać nasze kursy.

Zanim zaczniesz sprzedawać kursy online, zbuduj społeczność, która będzie ci ufać

Rynek kursów się rozwija bardzo prężnie. Nasi odbiorcy, mogą wybierać pomiędzy wieloma platformami i szkoleniowcami. Warto, zadbać o to by nasze treści były popularne a nasza marka budziła zaufanie.

Na początku, możesz również zaoferować pierwszy darmowy kurs, który będzie wstępem do Twoich kursów płatnych. To dobry, pomysł na zbudowanie silnej grupy odbiorczej na nasze kursy. Oferując część wiedzy za darmo, dodatkowo budujemy chęć poznania naszych płatnych wersji.

Potrzebujesz platformę LMS

System LMS (Learning Management System), czyli system do zarządzania nauką. To platforma dzięki, której możemy tworzyć kursy oraz udostępniać je naszym uczniom.

W dobrym systemie, możemy implementować materiały audio i video, grafikę oraz tekst. Dodatkowo system powinien posiadać panel i dla ucznia i dla nauczyciela. Warto, by nasz system był prosty w obsłudze oraz atrakcyjny wizualnie.

Nie możemy również zapomnieć o responsywności. Wiele osób, uczy się korzystając z urządzeń mobilnych, np. podczas jazdy w autobusie czy miłej kawy w kawiarni.

Elastyczność oraz dostępność z każdego miejsca gdzie mamy internet. To jedna z głównych cech szkoleń internetowych. Nagle miejsce, pora dnia czy nocy nie ma znaczenia. Uczymy się tak szybko jak możemy. Nasze stopnie przyznawane są na podstawie quizów i zadań do wykonania.

Jak rozpocząć biznes na kursach?

Po pierwsze przyda się nam dobry plan. Czego chcemy uczyć, w jaki sposób oraz ile kursów ma powstać. Potem, warto pomyśleć, kto będzie chciał skorzystać z naszych kursów i dla czego.

Gdy mamy zaplanowane nasze szkolenia, przechodzimy do wyboru systemu LMS, jego instalacji oraz konfiguracji. Od dobrego planu i wdrożenia, będzie zależał nie tylko potencjał całej platformy ale również sposób nauki.

Jeszcze do niedawna systemy LMS kosztowały dziesiątki tysięcy złotych. Mogły sobie na nie pozwolić nieliczne firmy. Dziś dobry system może kosztować 5-6tyś złotych. Posiada on, nie tylko sam system LMS ale również sklep internetowy do sprzedaży materiałów dodatkowych i stronę internetową, prezentującą nasze kursy i ofertę.

Gdy mamy system LMS, pozostaje nam utworzenie kursów. Gdy kursy tworzymy, zaplanujmy w jakiej formie będą one dostępne. Czy w formie do czytania, oglądania, słuchania a może połączymy wszystkie te elementy w jeden.

Ile można zarobić na kursach?

Zarobki to bardzo indywidualna sprawa. Na początku, warto zaplanować ile nasze kursy mają kosztować i jak dobre są to kursy. Oczywiście, ważna jest tu również sama promocja i proces sprzedażowy.

Początkujący, mogą sprzedać 5-10 kursów miesięcznie, a ci z dużym doświadczeniem sprzedają i po 50 kursów dziennie. Największe nazwiska w internecie, zarabiają na kursach nawet sześcio cyfrowe sumy i to w dolarach.

Czy nasz kurs odniesie sukces, zależy od tak wielu czynników, że cały proces sprzedaży powinien zaczynać się od dobrego przygotowania. Nie tylko samych kursów ale przede wszystkim sposobu ich promocji i sprzedaży. Reklama generuje sprzedaż, a sprzedaż napędza kolejnych klientów z polecenia.

Dodatkowo pierwszy dobry kurs, może być wstępem do sprzedaży corssowej, kolejnych szkoleń.

Najpierw kurs czy sprzedaż?

Sprzedając kursy mamy dwie główne szkoły. Pierwsza mówi, zrób kurs i go sprzedaj, druga mówi sprzedaj kurs a potem go zrób. Oba sposoby mają dobre i złe strony. Ale zobaczmy jak to wygląda w praktyce.

Zrób kurs i go sprzedaj

Tu, planujemy cały kurs, tworzymy materiały i treści. Wszystko składamy w cały konkretny i gotowy produkt. Umieszczamy na naszej platformie. Gdy całość jest gotowa rozpoczynamy promocję i sprzedaż.

Plusy:

  • mamy gotowy produkt, klienci otrzymują go zaraz po zakupie
  • sprzedaż zaczynamy, w momencie gdy posiadamy kurs
  • klienci nie muszą czekać na kurs w przedsprzedaży
  • proces tworzenia może być zaplanowany w dłuższym okresie czasu
  • każde zmiany terminu wydania kursu nie wpływają na zniecierpliwienie oczekujących
  • spokojniej tworzymy kurs, mamy więcej czasu na poprawki

Minusy:

  • nie wiemy czy kurs ktoś kupi
  • musimy zainwestować w proces utworzenia kursu przed sprzedażą
  • możemy zatracić się w nieskończonym dopieszczaniu przed sprzedażą

Sprzedaj kurs a potem go zrób

W tym modelu, wpierw ruszamy z przedsprzedażą kursu, by po uzyskaniu założonej liczby studentów, rozpocząć budowanie kursu. To bardzo elastyczne narzędzie, ale ma również kilka pułapek.

Plusy:

  • nie sprzedasz kursu to nie ponosisz kosztów na jego stworzenie
  • masz pieniądze na stworzenie kursu (po przedsprzedaży)
  • wiesz czy kurs będzie popularny nawet gdy go nie masz
  • możesz sprawdzić czy ten kurs się sprzeda (znajdą się klienci), jeszcze przed jego stworzeniem
  • możesz stworzyć kilka różnych kursów i zrealizować ten, który się sprzeda najlepiej

Minusy:

  • ograniczony czas na utworzenie kursu (od przedsprzedaży do rozpoczęcia nauki)
  • mniej czasu na utworzenie kursu, często gorszej jakości treść
  • gdy kurs nie wypali, negatywnie wpływa na naszą markę

Blog promocją kursów

Gdy myślimy o sprzedaży kursów, warto również skorzystać z siły content marketingu (marketingu treści). Tu świetnie sprawdzi się nasz blog, na którym będziemy mogli publikować nowe opisy kursów czy pisać o naszych szkoleniach.

Blog nie tylko pomoże nam w promocji samych kursów ale idealnie będzie promował nas w wyszukiwarkach na długi ogon. Im więcej treści pojawi się na blogu, tym więcej odnośników zaindeksują roboty.

Chcąc w ten sposób promować platformę z kursami, warto już na samym wstępie zaplanować bloga. Dobrze zaplanowany serwis, będzie nie tylko spójny z kursami ale również pomoże nam w sprzedaży.

A gdy już mówimy o samym procesie sprzedaży, to nie możemy zapomnieć o tworzeniu lejków sprzedażowych. Dzięki lejkom, możemy budować naszą grupę potencjalnych klientów oraz sprzedawać kursy internetowe. Dobrym pomysłem, mogą być również strony typu landing page, pokazujące nasze produkty (szkolenia).

Blog i strona internetowa to narzędzie nie tylko do promocji, ale również budowania zaufania. Inaczej odbierzemy stronę, która posiada tylko samo szkolenie a inaczej, całą platformę pełną informacji dookoła kursów.

Blog zachęci do czytania, a czytanie zachęci np. do pobrania darmowego ebooka, który to ebook może zachęcić do uczestniczenia w naszym kursie. Tak właśnie działają lejki sprzedażowe, w skład których wchodzi również blog.

Leave a Reply