fbpx

Jak zaplanować bloga?

Jak zrobić plan naszego nowego bloga? Które, elementy są ważne i istotne podczas projektowania naszej nowej strony internetowej. Zestaw porad, które zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu.

Czemu chcesz założyć bloga?

To pierwsza czynność, którą musimy wykonać jeszcze, nim zaczniemy działać. Jaki jest Twój cel na prowadzenie bloga? Co chcesz, dzięki blogowi osiągnąć i jak te cele zrealizować. Nie śpiesz, się z tym elementem. Od, niego będzie zależało dalsze działanie oraz czy uda się odnieść sukces w blogosferze.

Już teraz działaj, jak rasowy szef firmy. Przeanalizuj, koszty oraz zbadaj czy Twój pomysł, ma szansę na odniesienie sukcesu. Czy na Twoim blogu zarobisz? A jeśli, nie chcesz na nim zarabiać, to jaki jest cel jego powstania i co uzyskają czytelnicy.

Czas pisania, dla samego pisania już minął. Takie działania, bez planu nie sprawdzają się w internecie. Musisz, dokładnie wiedzieć co otrzyma i czego szuka Twój przyszły czytelnik. Może to być porada, mogą być testy albo wiedza.

Jaką masz wizję?

Musisz mieć wizję gdzie chcesz być za kilka lat, prowadząc swojego bloga? To istotny element, gdy zastanawiamy się co już umiemy, czym się dzielimy ale również do czego dążymy.

Czy wiesz, jak blog wpłynie na Twoje życie lub biznes? Zaplanuj pierwszy rok blogowania, zobacz w którym miejscu, życia chcesz się znaleźć za 12 miesięcy.

Wiele osób, zakłada bloga bez celu. Powstaje on, bo był to pomysł na daną chwilę, ale nie do końca wiedzą po co to robią. Wizja przyszłości, musi być możliwa do osiągnięcia. Gdy już wiemy, do czego dążymy, musimy ustalić sobie cele, które naszą wizję zrealizują.

Zobacz co robi konkurencja

Warto sprawdzić jak wyglądają strony naszej konkurencji. A jeśli nie ma konkurencji, to jak wyglądają strony, zajmujące się najbliższą podobną branżą. Podpatrując innych, możemy przejąć część pomysłów i zmienić je w ten sposób, by działały one na naszym blogu.

Zrób sobie listę najciekawszych stron. Zapisz co się Tobie na nich podoba a co się nie podoba. Potem wypisz, te funkcje i elementy, które chcesz mieć na swoim blogu. Pomyśl, w jaki sposób mają one u Ciebie działać.

Również przeanalizuj o czym pisze konkurencja. Często, jest spis najpopularniejszych wpisów itp. opracowania. To bardzo dobre źródło informacji, o tym czego szukają czytelnicy.

Ustal wyraźne cele

Cele naszego bloga, musimy ustalić w opisany i prosty sposób. Zastanów się jaki jest cel bloga i jak ma działać. Na czym Ci zależy, tworząc treści i do czego dążysz. Cel może być jeden lub cała grupa celów do realizacji.

Gdy już masz cele pomyśl o działaniach, które do tych celów będą nas zbliżać. Same cele, nie mają żadnej wartości, jeśli nie potrafimy ich realizować.

Poprzez cele będziemy realizować naszą osobistą czy biznesową wizję. Zrób dokładny, plan w którym zapierzesz Wizję Siebie za 12mc, Cele do osiągnięcia oraz działania, które zrealizują te cele oraz pomogą spełnić Wizję i marzenia.

Określ cel bloga

Każdy blog ma swój cel. Nie tylko, cele swoje osobiste realizujemy, ale również cele postawione przed naszym blogiem. Może to być miesięczna liczba odbiorców, dążenie do dużego zasięgu w Social Mediach czy konkretnych pieniędzy, które zarobiliśmy na blogu.

Kilka przykładowych celów bloga:

  • zbudowanie marki osobistej lub biznesowej
  • zwiększenie sprzedaży naszych produktów lub usług
  • pozyskiwanie leadów potencjalnych klientów
  • utworzenie internetowego kanału sprzedaży
  • narzędzie do realizacji celów życiowych
  • pomysł na generowanie dodatkowych pieniędzy
  • uczenie innych i dzielenie się wiedzą
  • budowa listy kontaktów
  • sposób na własny rozwój osobisty

Wybieramy nazwę bloga

To kolejny element, istotny nie tylko wizerunkowo ale również sprzedażowy. Czy blog dotyczy konkretnej branży, a może jest to blog promujący Twoją markę osobistą?

Dla marki osobistej, dobrym pomysłem jest skorzystanie z imienia i nazwiska w nazwie lub samego nazwiska. Możesz, też użyć przezwiska albo opisu, który Ciebie najlepiej przedstawia.

Pamiętaj, że dobrą praktyką, jest gdy nazwa oddaje to co robisz. Od razu, mówi czym się zajmujesz i co potencjalny klient znajdzie na stronie.

Ostatecznie, można stworzyć nazwę zupełnie nic nie mówiącą. Jej, promocja będzie jednak najtrudniejsza w internecie. Przykład? Bardzo, proszę Allegro.pl, sama nazwa nie wskazuje na serwis aukcyjny. Tak, samo jak Amazon.com, czy z tej nazwy wynika, że to internetowa księgarnia a aktualnie największy na świecie e-sklep?

Misja i wartości

To również bardzo istotny ale i ciężki do sprecyzowania element naszej strategii. Jeszcze przed ruszeniem z miejsca, warto przygotować brief opisujący “nasze wartości oraz misję naszego bloga”. Mogą to być wartości nasze, ale również wartości jakimi się kierujemy na tej stronie.

A jak taką listę zrobić? Najprościej, na kartce papieru. Z jednej strony, napisz co dokładnie sprawiło, że blog powstaje i w jakim celu. Z drugiej strony, warto spisać jakimi zasadami się kierujesz. Potem całość, wystarczy ubrać w odpowiednie słowa.

Stwórz Plan pracy

Nie można zapomnieć o planie pracy, w którym zamieścimy wszystkie działania potrzebne do realizacji budowy bloga. Zastanów się jak duży będzie Twój blog, oraz czy potrzebujesz jakieś specjalne elementy. Cały proces wykonania, należy dokładnie opisać z podziałem, na te czynności, które zrobisz samemu oraz te, które zlecisz.

Wszystkie kroki zaplanuj w czasie z konkretnymi datami, w ten sposób nabiorą “materialnej” formy oraz zmotywują nas do działania. Stwierdzenie, że “blog założę w tym roku”, nie ustala ram czasowych i nie prowadzi do konkretnych działań.

Twój plan może wyglądać następująco:

  • napisanie koncepcji bloga
  • wybór rozwiązań technologicznych
  • projektowanie strony
  • uruchomienie bloga
  • tworzenie treści podstawowych
  • rozpoczęcie pisania postów
  • promocja i marketing
  • analiza i wprowadzanie poprawek

Jak blog wpłynie na Twoje życie?

Prowadzenie bloga to ciężka praca. Oczywiście, oprócz pracy uzyskujemy wiele możliwości, na realizację swoich marzeń. Ale czy wiesz, jak blog wpłynie na Twoje, życie i w czym może on Tobie pomóc?

Misja, cele, działania… wszystko zaplanowane, by stworzyć coś wyjątkowego. Ale nie ma sensu, prowadzić bloga jeśli nie pomoże on w polepszeniu naszego życia. Liczy, się frajda z prowadzenia ale również Twoim celem, może być zarobienie konkretnej sumy pieniędzy.

Blog to nie tylko dobry sposób, na spędzanie czasu ale przede wszystkim niesamowite narzędzie, do realizacji wszystkich marzeń.

Nie wierzysz? My, prowadząc nasze blogi nie tylko zarabiamy na nich, ale przede wszystkim dzielimy się wiedzą. Dodatkowo, podróżujemy za darmo, testujemy niesamowite gadżety oraz świetnie się bawimy podczas wypraw blogowych. Cały nasz, biznes powstał z miłości do blogowania. Tej, strony by nie było, gdybyśmy nie czerpali przyjemności!

Grupa docelowa – dla kogo tworzymy bloga?

Gdy wiemy, już o czym będzie nasz blog musimy zaplanować naszą grupę docelową. Czy będziemy pisać do biznesu (B2B) czy może do klientów indywidualnych (B2C)? Kto będzie odwiedzał naszą stronę i dlaczego?

Warto dokładnie zastanowić, się kto będzie odbiorcą naszych treści. Pomoże, to w późniejszym planowaniu nie tylko publikacji, ale również formy przekazu.

Pomyśl kto będzie czytać Twojego bloga? Jaki jest wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania twojego odbiorcy (czyli dane demograficzne). Warto również pomyśleć, o tym czy dana osoba pracuje, uczy się, jakie ma hobby, gdzie spędza wolny czas, jakie ma zainteresowania, czego poszukuje, co lubi a czego nie lubi.

Jeśli np. chcesz stworzyć bloga modowego, to pomyśl czy będzie on dla kobiet czy mężczyzn, w jakim zakresie budżetowym, będzie poruszał się Twój odbiorca, o czym chcesz opowiadać, i w czym publikacje pomogą, tej osobie.

Zupełnie inaczej, będzie się kształtowała grupa odbiorców, bloga z ciuchami w przedziale 200-500zł za komplet a zupełnie inaczej, gdy będą to designerskie ubrania za 20tyś zł.

Gdy masz już spis, to na jego podstawie będziesz prowadzić swój blog. Ten profil odbiorcy, pomaga nie tylko w dobraniu tematów, ale również pomogą w późniejszym zarabianiu na naszym blogu.

Musisz poznać odbiorców, by jeszcze lepiej dostarczać treści poruszające interesujące ich zagadnienia. Strona internetowa jest dla naszych czytelników, a nie dla nas! Nie zapominaj o tym!

Zaplanuj budżet

Sprawy księgowe i finansowe są bardzo ważnym elementem, gdy budujesz swojego bloga. Warto, jeszcze na początku przygody z blogowaniem stworzyć plan ile możemy wydać na bloga i promocję.

Bez budżetu, nie będziemy mogli podjąć świadomych decyzji, dotyczących nie tylko samej formy ale również rozwiązań technologicznych, które możemy wykorzystać.

Na co wydasz pieniądze:

  • hosting i domena – na początek, możesz założyć pomiędzy 200 a 500zł w skali roku. Oczywiście, można poszukać naprawdę taniego hostingu, ale nie będzie on ani dobry ani, nie pozwoli nam na dalszy rozwój.
  • zbudowanie bloga – tu możesz, zrobić samemu lub zlecić zbudowanie bloga firmie zewnętrznej.
  • wybór wyglądu (szablonu) – na początek, możemy wybrać darmowy ale gdy zmieniamy, bloga w biznes warto rozważyć szablony premium. Cena dobrych szablonów premium waha się w przedziale od 250 do 500zł.
  • logotyp – musisz zadbać o swoje logo, to jeden z ważniejszych elementów wyróżniających naszą stronę ale również, budującą markę.
  • promocja i marketing – warto w budżecie, zaplanować nasze wydatki na promocję.
  • obsługa zlecana na zewnątrz – czasem, trzeba skorzystać z pomocy specjalistów, warto to również wpisać do naszego budżetu.

Pomyśl o elementach strony

Gdy uruchamiamy naszą stronę internetową, warto pomyśleć jakie funkcje potrzebujemy. Co oprócz bloga, będziemy prezentowali oraz w jakiej formie. Czy mamy potrzebę na specjalistyczne rozwiązania wzbogacające naszą stronę o nowe możliwości.

Jeśli chcemy sprzedawać produkty fizyczne lub wirtualne, trzeba będzie pomyśleć w jaki sposób chcemy prowadzić tę sprzedaż. Gdy sprzedajemy szkolenia on-line, również trzeba pomyśleć o systemie do zarządzania i sprzedaży szkoleń.

A może potrzebujemy kalendarz, do umawiania spotkań? Albo inną funkcję, której nie ma w standardowej wersji systemu. Zróbmy kompleksowy spis wszystkich potrzebnych funkcji.

W tym momencie, najlepiej zrobić plan zakładający “minimalne opcje strony”, “optymalny rozwój” oraz “najbardziej zaawansowaną wersję”. Podziel, plan funkcji tak by zacząć np. od podstawowych elementów (wymaganego minimum), tak by wraz ze wzrostem sprzedaży, móc inwestować w dalszy rozwój.

Zaplanuj architekturę strony

Architektura strony to nic innego jak spisanie wszystkich elementów i pogrupowanie ich w logiczną całość. To jak układanie, drzewka informacji na naszej stronie. Gdzie, jaki element powinien się znajdować i co na stronie można sprawdzić.

Dobrym pomysłem będzie rozrysowanie elementów strony na papierze lub w programie komputerowym. Warto pomyśleć o tym, jak będzie wyglądało menu, jakie elementy strony znajdą się na blogu oraz jakie funkcje jak mają działać.

Czy menu ma być u góry czy może na dole, jak zaawansowane ma być to menu. Tworząc nasze wpisy jak będzie wyglądać ich prezentacja. Zaplanuj czy będą różne działy a jeśli tak to ile tych działów planujemy zrobić.

Dobrym pomysłem będzie podpatrywanie, jak wyglądają różne blogi na internecie. Wybierz, sobie kilka ulubionych i dokładnie przejrzyj jak się prezentują. Czy mają strony z ofertą, jakie grafiki wykorzystują i jak to jest poukładane. Możesz również skorzystanie z usługi osoby znającej się na budowaniu stron internetowych.

Zadbaj o wygląd bloga

Zaplanuj jak strona ma wyglądać, w jakiej kolorystyce oraz gdzie znajdą się wcześniej zaplanowane elementy. Dobrym pomysłem, będzie przejrzenie gotowych szablonów, które w większości przypadków pozwalają zbudować stronę w prosty sposób, a przede wszystkim tani.

Oczywiście, jeśli dysponujemy dużymi środkami, możemy pomyśleć o zamówieniu rozwiązania szytego na miarę. Jednak, tego typu rozwiązania nie tylko są kosztowne, ale również wymagają późniejszego stałego wsparcia technicznego.

Na początku, jeśli chcemy coś naprawdę ładnego, możemy skorzystać z szablonów Premium. Te szablony przewyższają jakością darmowe odpowiedniki ale ich koszt nie jest większy niż 500-600zł. Gdy sprzedaż się rozwinie, można będzie pomyśleć o dalszym rozwijaniu strony.

Uruchom i analizuj

Blogowanie zaczyna się od uruchomienia strony, potem rozpoczyna się sama podróż. Zaczynamy od posiadania podstawowej wersji wyglądu i funkcji. Potem, możemy dodawać nowe rozwiązania, wraz z rozwojem naszego bloga.

Gdy piszemy posty i poprawiamy stronę, warto analizować statystyki. Ile osób weszło i jak długo trwają odwiedziny. A gdy zmienimy jakiś element, znów zaglądamy w statystyki i sprawdzamy, czy wpłynęło to jakoś na zachowanie odbiorców.

Ta przygoda w blogowanie, nigdy się nie kończy…. to jest właśnie, coś niesamowitego co tak fajnie ciągnie do blogowania. Co pewien czas, znajdujemy się w innym miejscu i mamy inne pomysły, które możemy wdrażać.

.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *