fbpx

Jak zaprojektować strategię bloga w 8 krokach?

Czy wiesz jak powinna wyglądać dobra strategia bloga internetowego? Jak ją zbudować i wdrożyć w prostych krokach. Odpowiadamy i podpowiadamy jak kreować sukces on-line, dzięki strategii działań on-line.

Oczywiście, to nie jest kolejny przepis na gotowy biznes. Wszystkie “złote porady” dawane, za darmo można włożyć między bajki. Tylko od Ciebie, zależy jak będziesz działać i czy uda się osiągnąć wymarzony sukces.

Na pewno podpowiemy co warto zaplanować i jak działać by nasze czynności nie były chaotyczne. Strategia powinna być wyznaczana wielokrotnie, bo i świat, odbiorcy, media i standardy się zmieniają. Ale od czegoś, Musisz zacząć i dziś pomyślimy wspólnie o pierwszej strategii startu dla Twojego Bloga.

Czemu potrzebujesz strategię?

Do bardzo dobre pytanie. Po co ta strategia? Strategia to nasz drogowskaz działań. To pewnego rodzaju plan odnośnie naszego bloga. W strategii zawarte są wskazówki, cele oraz działania jakie musisz wykonać.

Tego typu dokument, bardzo pomaga podczas planowania ale również pozwala kreować komunikację we wcześniej określonych kierunkach. Przygotowana strategia, pozwala nam analizować plany, zmieniać je i modernizować, sprawdzać czy nasze założenia były słuszne oraz działać zgodnie z wcześniej wyznaczoną ścieżką.

Tu warto zaznaczyć, że na samym początku warto przygotować strategię krótko i długo terminową. Może to być np. strategia na najbliższe 3 miesiące oraz na najbliższy rok. Krótkoterminowa, posłuży nam do spisania działań, które musimy wdrożyć oraz jakich efektów oczekujemy.

Strategia długoterminowa, pozwoli nam wskazać gdzie chcemy się znaleźć za określony czas (np. rok), oraz co musi zostać spełnione byśmy zrealizowali cele strategii.

Krok 1: Ustal wygląd i funkcje bloga

Jak ma wyglądać Twój blog i działać? Co się dzieje, gdy czytelnik wejdzie na stronę główną oraz na konkretną kategorię lub wpis. Jakie elementy, muszą znaleźć się na blogu, by spełniał on swoje funkcje.

Zakładając, że masz konkretną grupę odbiorców oraz tematykę, wygląd bloga powinien być dopasowany. Inaczej będzie wyglądał blog o tematyce gotowania a inaczej o mechanice samochodowej. Inne formy graficzne przemówią do mężczyzn a inne do kobiet.

Pomyśl jakie są minimalne funkcje na początek oraz jakie funkcje pojawią się z czasem. Jeśli zdecydujesz się na sklep internetowy, to czy od razu masz produkty na sprzedaż? A gdy budujesz swoją bazę mailingową, to z której platformy przesyłkowej skorzystasz.

To tylko kilka elementów ale pokazują one jak skomplikowanym procesem jest planowanie platformy. Możesz to zrobić samemu lub skorzystać z porad osób z doświadczeniem blogowym.

Krok 2: Ustal tematykę bloga i jego zakres

Warto zaplanować o czym będziemy pisać oraz jak często. Liczy się działanie, zgodnie z naszą wiedzą oraz zainteresowaniami. Im, trudniejszy temat dla nas tym mniej ciekawy content powstanie. Postaraj się zrobić dokładny plan, na jakie tematy chcesz pisać. Czym ma być blog oraz jak jego temat ma pomóc osobom odwiedzającym. Kto będzie Twoim idealnym czytelnikiem?

Mogą to być poradniki lub treści wolne. Ważne, by stworzyć mapę informacji, które chcesz poruszać na blogu. Ważne, by w strategii wypisać dokładnie, które tematy są dla Ciebie istotne i o których możesz i chcesz pisać regularnie.

Chcesz, aby Twój blog odniósł sukces? Dowiedz się, jakich treści szukają Twoi czytelnicy. Potem wystarczy im je Tylko zaserwować na blogu.

Na początek, przeanalizuj ile publikacji możesz opublikować tygodniowo czy miesięcznie. Na bazie tego założenia, stwórz kalendarz publikacji oraz wstępną listę tematów.

Ważne, jest by nie przeszacować swoich możliwości. Jeśli chcesz pisać o modzie, zastanów się ile modowych tematów jesteś w stanie napisać. Na początku warto specjalizować się w wąskiej tematyce, tak byśmy mogli poruszyć istotne sprawy w dobrej jakości publikacjach. Im, szersza tematyka tym większą liczbę rąk potrzebujemy do pisania.

Krok 3: Odbiorcy bloga, czyli dla kogo piszesz

Mamy wygląd, mamy tematykę teraz trzeba zaplanować, kto Twojego bloga będzie czytał. Zbuduj wymarzonego “czytelnika”, czyli stwórz profil osoby, która będzie odwiedzała Twojego bloga. Dokładnie tu opisz wiek, zajęcie, wykształcenie, pochodzenie, szczególne zainteresowania a nawet zarobki.

Im dokładniej zaplanujemy, taką osobę (personę) tym łatwiej będzie nam tworzyć całość strategii. Znając potencjalnego odbiorcę dobieramy do niej treści i działania marketingowe. Inaczej, będziemy opisywali i reklamowali dobra luksusowe a inaczej najtańsze na rynku.

Ten krok jest bardzo często pomijany, przez początkujących blogerów. Naprawdę warto poświęcić czas na analizę. Pomoże, to nie tylko na połączenie wszystkich naszych działań w spójną całość ale przede wszystkim, zobaczymy czy nasze założenia były słuszne. Bardzo często okazuje się, że nasze założenia początkowe nie były trafione. Wtedy możemy zrobić poprawki, zmienić personę i zacząć budować od nowa całość.

Krok 4: Zaplanuj kanały promocji

Gdy już mamy bloga i powstają na nim treści, musimy również zaplanować ich promocję. Na początku, dobrym rozwiązaniem będzie działanie na wybranych kanałach społecznych.

Zastanów się, gdzie siedzą Twoi docelowi czytelnicy. Który kanał jest ich ulubionym? Może to być Facebook a może Instagram. Gdy wybierzemy nasze kanały, musimy przeanalizować jaką posiadamy wiedzę o danym serwisie społecznościowym.

Instagram, świetnie działa gdy nasze fotografie są niesamowite i piękne. Czy posiadasz wiedzę i umiejętności by samemu robić takie zdjęcia? Muszą one przyciągać i działać na wyobraźnię czytelników i osób oglądających.

Jeśli nie masz potrzebnej wiedzy, można na początku wybrać inne kanały. Te bardziej wymagające, możesz dodać do długoterminowego planu. Coś w formie celu określonego w czasie, “za 6 miesięcy będę robić świetne zdjęcia na Instagram”. Jednocześnie w krótkoterminowym planie dodać “Nauka robienia zdjęć na Instagram”. Wszystko warto opisać w konkretnych ramach czasowych.

Krok 5: Zaplanuj strategię zarabiania

Fajnie jest, gdy nasz blog zarabia. Mamy wtedy nie tylko frajdę z pisania, ale również czerpiemy korzyści finansowe. Już na samym początku zaplanuj, na czym chcesz i możesz zarabiać. Czy będą to reklamy, promocje, wpisy sponsorowane a może produkty fizyczne lub wirtualne.

Wyznacz sobie cele do zrealizowania. Ile chcesz zarabiać miesięcznie, by Twój blog generował zysk. Policz nie tylko koszty utrzymania bloga, ale również dodatkowe wyposażenie, które potrzebujesz. Czy masz inne wydatki związane z prowadzeniem bloga? Mogą to być np. sesje produktowe, zlecane na zewnątrz, czy inne prace za które płacisz.

Gdy mamy koszty i wiemy ile musimy zarobić, to możemy ustalić minimum. Minimum, może być ustalone na wyjście na zero lub dany zarobek w miesiącu, który musimy osiągnąć.

Dodatkowo, warto stworzyć kilka innych planów, od optymalnego do docelowego. Chcesz zarabiać 10,000zł miesięcznie, zaplanuj ile musisz sprzedać, swoich usług czy produktów by właśnie tyle zarobić. Czy całą kwotę (koszty + zysk), uda się zarobić z jednej współpracy sponsorowanej czy może potrzebujemy więcej klientów?

Krok 6: Przeanalizuj i opisz konkurencję

Nie możemy zapomnieć o badaniu konkurencji oraz branży (lub branżach) o których piszemy. Musimy dobrze zrozumieć jak działają blogi w danej tematyce. Czy zarabiają, a jeśli tak to na których produktach. Co sprawia, że dane blogi odniosły sukces i co sprawi, że my ten sukces również odniesiemy.

Najlepiej sprawdza się podzielenie konkurencji na 3 kategorie

  • blogi gorsze od naszego – oczywiście to założenie hipotetyczne. Bo skoro dopiero ruszamy z naszym blogiem, to my jeszcze niczego nie stworzyliśmy. Warto jednak przeanalizować te blogi, które zupełnie nas nie poruszają. Gdy widzisz, blog który generuje nieciekawe treści i słabej jakości grafiki. Robimy listę tych blogów, które zupełnie do nas nie przemawiają. Będą one mogły służyć świetnie do nauki i motywacji. Uczymy się, bo widzimy jakich błędów nie możemy robić. Motywujemy się, że dopiero zaczęliśmy a nasz blog już jest dużo ładniejszy, czytelniejszy i ma lepsze treści.
  • blogi, które wkrótce dogonimy – zobacz ciekawe blogi branżowe, które lubisz czytać. To jest punkt wyjścia, do którego dążysz na samym początku. To będzie takim minimum, które musisz stworzyć. Taka najbliższa konkurencja, ma już wypracowane pewne modele działania. Zobacz co sprawia, że te blogi się wyróżniają. Zapisz w czym Twój blog jest lub będzie lepszy od “średniaków”.
  • blogi idealne – tu zapisz największe i najciekawsze blogi z branży. Zobacz, co sprawia, że są w czołówce? Wzoruj się na najlepszych, ale zapisuj co zrobisz lepiej czy inaczej. Czemu to właśnie Twój blog za pewien czas będzie największy w branży. Co sprawi, że najwięksi zaczną Ciebie naśladować i gonić.

Możesz również przeanalizować blogi o innej tematyce ale odnoszące sukcesy. Warto posiadać wiedzę dotyczącą ogólnie blogosfery, nie tylko najbliższej konkurencji. Jeśli potrzebujesz partnerów strategicznych, możesz ich szukać również wśród innych blogerów.

Ty możesz potrzebować pewnej wiedzy, którą ma ktoś inny a potencjalny partner może potrzebować Twojej specjalizacji w danej tematyce. Zapisz, czy chcesz posiadać partnerów strategicznych, kto nim będzie i jak wpłynie to na jakość Twojego bloga.

Krok 7: Stwórz Cele i miary sukcesu

Do każdego poprzedniego kroku powinniśmy ustalić Cele do zrealizowania. Powinny one być realne, ustalone w czasie oraz opisane działania do ich realizacji. Jeśli celem, będzie napisanie 200 artykułów w ciągu roku, to wiemy ile publikacji powinno powstawać miesięcznie.

Wszystkie cele również musimy mierzyć, w jakim procencie zostały zrealizowane lub które z tych celów, nie możemy zrealizować w aktualnym planie czasowym. Każdy cel powinien być zrealizowany. Musimy więc stworzyć nasz dokładny kalendarz, działań na najbliższy i dalszy okres.

Które cele kiedy, w jakiej formie i co sprawi, że cel odznaczymy jako wykonany. Jeśli nasze cele będą nie realne, ani nie uda się nam ich zaplanować prawdopodobnie nie zrealizujemy ich. Nawet najmniejszy cel, może wymagać od nas podjęcia działań w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób.

Duże cele możemy rozpisać na pomniejsze działania. Czyli, realizację planujemy na za rok, ale by doszło do realizacji potrzebujemy co miesiąc wykonać dane czynności.

Na bieżąco śledzimy i analizujemy, czy udało się nam zrealizować wszystkie założone cele.

Krok 8: Analizuj i wprowadzaj zmiany

Każda strategia nie będzie miała żadnej wartości, bez odpowiedniej analizy. Musimy, poświęcić chodź kilka chwil w tygodniu, na analizę zaplanowanych i wykonanych czynności. Czy jesteśmy bliżej, do spełnienia celów zawartych w naszej strategii?

A może, nasze założenia są błędne, bo analiza wskazuje inne dane. To trzeba, pomyśleć o wprowadzeniu zmian w całej strategii lub jej fragmencie.

Nie martw się, jeśli wszystkie Twoje założenia nie będą prawidłowe. Działania w internecie, są na tyle elastyczne, że zmiany w strategii i działaniu, można wprowadzić dużo szybciej, aniżeli np. w produkcji fizycznych towarów.

Sukcesem może być podążanie zgodnie z ustaloną strategią, ale również jej zmiana i dopasowywanie do realiów. Szczególnie, gdy nasz blog dotyczy trendów. Trendy, szybko powstają, trwają pewien czas i równie szybko umierają. Wymaga to od nas dużej znajomości aktualnych trentów oraz planowanie przyszłych zmian już w tym momencie.

Leave a Reply