Brak produktów w koszyku.
Najczęstsze błędy podczas otwierania biznesu on-line

Specjalnie dla Ciebie, zebrałem masę błędów, które popełniają firmy i osoby, podczas otwierania swojego biznesu w sieci. Zobacz cy Tobie udało się ich nie popełnić. A jeśli tak, to Masz niestety spory problem. Na szczęście większość da się odkręcić.
Zobacz najczęstsze błędy nowej firmy
To oczywiście nie są wszystkie, błędy jakich pełno w początkowej fazie budowania biznesu. Nie poruszyliśmy, spraw z odpowiednią strategią, lenistwem, złym przekazem komunikacyjnym, czy samym doborem działań pod daną niszę czy branżę.
Tu naprawdę, błędów można zrobić kilka, kilkadziesiąt albo kilkaset. Potrzeba doświadczenia by uniknąć najczęstszych błędów. Potrzeba nam również Samozaparcia, do budowania dobrze prowadzonego biznesu on-line.
Pomysł typu “załóżmy sklep internetowy”, to nic jak generowanie kosztów i brak zysku. Samo stwierdzenie, jaką platformę, wybierzemy nie sprawi, że biznes wypali. Czasem potrzebujemy szczęścia ale częściej potrzebujemy dobrego planu, niesamowitego produktu oraz wytrwałości w tym co robimy.
1. Brak własnej domeny
Startujące firmy w internecie nie kupują swojej własnej domeny, chcą wszystko zrobić jak najtaniej, korzystając np. z darmowych platform typu Blogger (blogspot).
I tak powstają, strony o dziwnym adresie nazwa.blogspot.com nie wygląda to ani profesjonalnie ani, nie można już tak wyrobionej popularności w Google, przenieść na inną domenę.
Tak samo źle wybrany hositng a raczej usługa połączona, na platformie wix.com, nie tylko płacimy tam za miejsce oraz możliwość korzystania z ich ograniczonego kreatora, to jeszcze wchodząc na stronie, gość widzi na górnym pasku, zachęcenie do skorzystania z oferty wix.com. Nie wygląda to profesjonalnie.
Dobrze wybrana nazwa, to taka, która jest łatwa do zapamiętania i kojarzy się z naszym produktem (lub będzie, się kojarzyła). Właściwy wybór, nie jest najważniejszym elementem, ale na pewno pomaga już na samym początku.
2. Źle dobrany budżet
Brak znajomości, kosztów przeniesienia firmy do internetu to również problem.
I tu, mamy dwa skrajne przykłady:
* wszystko chcę za darmo – a to prowadzi, to nie tylko brzydko wyglądającej strony ale do poważnych problemów również w stosunku do bezpieczeństwa takiego rozwiązania.
To nie tylko nasza “wizytówka w sieci” nie będzie budowała zaufania, jakoby do osoby profesjonalnej. Ale również, brak dbania o bezpieczeństwo, to jak zostawić nasze mieszkanie czy dom otwarty i jeszcze dodać transparent “jestem na 2 tygodniowym urlopie”. Aż, się prosi by zawitał do nas nieproszony gość.
* za dużo inwestują w rozwiązanie – jeszcze nie ma sprzedaży, nie ma gotowej marki ale już mają budżety na 100-200tyś gotowe. Każda inwestycja, powinna być przemyślana i zaplanowana.
Jeśli budujesz start-up, musisz nie tylko planować przyszłość, ale przede wszystkim robić to z głową. Lepiej wydać 20-40tyś, po testować czy pomysł się przyjmie i robić dalej poprawki, niż brnąć ślepo w projekt, którego użytkownicy mogą nie chcieć.
3. Zrobię wszystko samemu
Zosie samosie, czyli zrobię wszystko samemu, bo się na tym znam najlepiej. Osób, które znają się na całym aspekcie stron internetowych nie ma!
Każdy ma swoją działkę, w której jest specjalistą i korzysta z pomocy innych specjalistów. Software House, jest podzielony na zespoły zajmujące się poszczególnymi fragmentami układanki.
Chcesz, coś zrobić dobrze, zapytaj i poproś o pomoc specjalistów (zapraszam na darmową konsultację on-line). Nie znam się na robieniu serów. Gdybym, chciał zacząć je robić, wybrał bym odpowiednie szkolenie lub umówił się na konsultację, z kimś kto w serach ma doświadczenie.
Dodam, tylko że punkt 3 odnosi się w 99% do prezesów i/lub właścicieli firm. Chcą zrobić, wszystko z wykorzystaniem, swoich pracowników i swojego czasu.
Niejako, nie analizują ile ten czas kosztuje. Nie tylko czas pracownika, ale czas samego Właściciela / Prezesa. Gdy wszystko zsumujemy, słaby projekt IT, robi się bardzo drogi!
4. Złe rozwiązania IT
Źle dobrane narzędzia – czyli, już na samym początku, źle wybraliśmy narzędzia. Zrobiliśmy sklep a potrzebowaliśmy strony, zrobiliśmy stronę a potrzebowaliśmy system szkoleń on-line, chcieliśmy sklep prosty a zainwestowaliśmy w dedykowany system na miliony zamówień.
Warto wiedzieć, co chcemy sprzedawać i jakie ilości zamówień, będziemy wstanie zrealizować. Tu warto zapytać się, co potrzebujemy… nie tylko siebie, warto zapytać osób z branży.
Dobrze dobrana technologia to nie tylko oszczędność czasu, ale również funduszy, które musimy zainwestować. A gdy wszystko, idzie zgodnie z planem, możemy ograniczyć liczbę stresujących sytuacji.
Gdy naszą sprzedaż, opieramy na internecie, dobrze dobrane narzędzia to kluczowa sprawa. Gdy coś nie działa prawidłowo, może nie tylko ograniczyć sprzedaż ale przede wszystkim uniemożliwić sam zakup. Wiele, razy zdarzyło się wejść na strony, które o produkcie piszą, ale nie pomagają w jego zakupie.
5. Brak dobrego planu
Brak planu, czyli nie usiedliśmy do konkretnego zaplanowania roziwązań IT, zarządzania, marketingu, komunikacji czy promocji. Otwieramy biznes, bo ktoś inny już taki ma. Gdy sami nie wiemy, co i do kogo oraz jak sprzedajemy, to nie ma szansy ani na sprzedaż ani na sukces.
Każdy biznes on-line, zacznijmy od briefu, analizy konkurencji, sprawdzenia co możemy zrobić i jak…
Już podczas planowania, zobacz czy masz wystarczającą wiedzę oraz zasoby, by poprowadzić swój biznes dobrze. To również, dobry pomysł na zrobienie spisu potencjalnych partnerów, którzy mogą nam pomóc lub, którzy będą kluczowi dla sukcesu naszej firmy.
6. Brak analizy danych
Brak analizowania, tego co dzieje się na naszej stronie internetowej, to kolejny błąd nowych firm on-line. Warto poddać analizie, nie tylko liczbę osób, które weszły na naszą stronę ale również ich zachowanie.
Dodatkowo, osoby, które już nas odcedziły mogą, być potem retargetowane do dedykowanych reklam z naszą ofertą. Pomaga to nie tylko zwiększyć naszą konwersję ale również dobrze wydać budżet na reklamy.
Możesz analizować w dzisiejszych czasach, niemal wszystko. Warto takie analizy prowadzić, by nie tylko poznać zachowania klientów ale przede wszystkim w oparciu o dane rozwijać swój biznes dalej.
Z analiz, możemy np. poznać najlepsze miejsca, które przyciągają nam ruch na stronę. Potem, na bazie tego ruchu możemy analizować sprzedaż. Może się okazać, że małe kanały, które nie przyciągają “największego ruchu”, mogą nam generować “największą sprzedaż”. Ta informacja pozwoli, odpowiednio przygotować nie tylko ofertę, ale skupić się na rozwijaniu kluczowych kanałów sprzedaży i promocji.
7. Źle przygotowana oferta
Często, oferta nie jest dobrana do naszych potencjalnych klientów. Może to wynikać, nie tylko z samego opisu ale przede wszystkim, z braku znajomości naszych potencjalnych klientów.
Gdy nie sprecyzujemy, naszej grupy docelowej oraz nie zbudujemy oferty specjalnie szytej dla tych osób, nie mamy co liczyć na sprzedaż.
Oferta nie tylko musi zainteresować naszego klienta, spełnić jego oczekiwania a produkt, powinien mu w czymś pomóc lub rozwiązać jakiś problem ale przede wszystkim oferta musi sprzedawać. Bez sprzedaży, nie ma szansy na rozwój naszej firmy.
8. Brak pomysłu na promocję
Promować się trzeba, nie tylko by przyciągnąć do nas potencjalnych klientów, ale również budować znajomość marki. Na początku, naszą stronę lub sklep internetowy, będzie odwiedzać tylko kilka lub kilkanaście osób tygodniowo.
Nie możemy, tu zapomnieć o odpowiednim targetowaniu, oraz przekazie reklamowym np. w Social Mediach czy poprzez materiały Video lub Audio. Warto, pomyśleć o własnym blogu oraz innych własnych narzędziach promocyjnych.
Pomyśl, już dziś gdzie i jak się chcesz reklamować? Jakie działania będą przyciągały, do Ciebie nowych klientów oraz ile gotówki, musisz przeznaczyć na cele reklamowe, promocyjne czy content marketing?
Nim, będziemy mogli bazować na marketingu szeptanym, musimy zbudować dużą grupę “osób szepczących”. Początkowa faza, to newralgiczny moment budowy biznesu. Wiele, osób nie odnosi sukcesu, za szybko rezygnują nie widząc efektów. Bardzo często, by odnieść efekt, potrzeba wiele miesięcy lub lat, ciężkiej pracy.
9. Nie przemyślany biznes
Bardzo często, źle przygotowaliśmy się do otwarcia naszej firmy. Nie przemyślane biznesy, to bardzo częsty powód porażki. Przed wyborem nazwy domeny, przygotowania oferty i uruchomieniem przedsięwzięcia on-line, trzeba przygotować się również merytorycznie.
Czy Twój biznes wypali? Czy kupisz swój produkt bo jest tak dobry? Co ma przyciągnąć do naszej firmy klientów? Na te i inne pytania, trzeba odpowiedzieć sobie już na samym początku.
Przemyśleć, nie tylko sam produkt ale również strategię oraz to co będzie nas wyróżniać od innych firm z podobnym produktem. Sam “lepszy” produkt, może to być za mało na odniesienie sukcesu.
Masz inne problemy?
Jeśli masz inne problemy, z biznesem on-line, napisz do nas w komentarzu lub na maila. Jesteśmy, ciekawi jakie problemy występują w Twoim biznesie on-line. Może uda się nam zrobić coś razem i zadziałać, na korzyść Twojej firmy czy pomysłu.
Mam nadzieję, że publikacja się podobała? Jeśli tak, to udostępnij ją do osób, których może ona zainteresować.
[…] Wszelkiego typu działania, powinny opierać się o konkretny plan marketingowy oraz realizować nasze cele. Warto, również zadbać o to by nie popełniać częstych błędów będąc on-line. […]