Otwierasz sklep internetowy? Jak przeprowadzić analizę potrzeb?

Analiza potrzeb dla platform ecommerce – jak ją przeprowadzić? Dziś o często pomijanym elemencie, który może uratować Twój biznes on-line, od strat. Czyli jak przeprowadzić analizę potrzeb dla systemu ecommerce. Jaki system wybrać i jakie elementy brać pod uwagę jeszcze przed wyborem odpowiedniej platformy.

Aż, 9 klientów na 10, z którymi rozmawiamy o wdrożeniu systemu sklepu internetowego, nie ma wiedzy o swoich potrzebach. Dobry plan już na samym początku działań, pomaga zaoszczędzić czas i fundusze wymagane do wdrożenia nowego sklepu internetowego.

A więc jak przeprowadzić analizę potrzeb?

Zastanów się jak ma działać twój sklep, czego oczekujesz po platformie oraz jak będzie się rozwijał biznes z kolejnymi latami istnienia. Czy masz wizję przyszłości oraz znasz specyfikę swojej branży oraz oczekiwania rynku?

Zacznijmy od podstawowych danych, potrzebnych podczas wyboru odpowiednich rozwiązań IT. Czyli ile produktów chcesz sprzedawać oraz ilu klientów odwiedzi sklep w ciągu miesiąca?

Ile produktów sprzedajemy w sklepie internetowym?

Pierwsze pytanie, to ile produktów masz zamiar wdrożyć do sklepu? Czy będzie to liczba do 100 różnych produktów, czy może chcesz mieć bardzo szeroką ofertę np. 20 tysięcy? Sklepy internetowe działają w oparciu o bazy danych. Im, więcej produktów sprzedajesz (dodajesz do bazy), tym lepiej powinno być dobrane rozwiązanie IT pod potrzeby.

Wiedząc ile produktów mamy w ofercie oraz jakiego typu dodatkowe opcje w procesie sprzedażowym są potrzebne? A może twoje produkty pracują w oparciu o atrybuty (np. kolor, rozmiar, dodatkowe atrybuty do wyboru)? Jeśli produkty są składową atrybutów to dodatkowo, wpływa to na skomplikowanie procesu przeszukiwania i współdziałania z bazą danych. To oznacza, że każde zapytanie (np. wizyta klienta), to również większe obciążenie bazy danych.

Ilu klientów odwiedza sklep internetowy miesięcznie?

Inaczej zaprojektujesz sklep, który odwiedza dziennie 100 klientów a inaczej platformy, które generują miliony zapytań miesięcznie. Każde wejście do sklepu, obejrzenie produktu, dodanie go do koszyka, czy złożenie zamówienia to działanie na bazach danych.

Oczywiście, jeśli to nasz pierwszy sklep internetowy, ciężko jest stwierdzić jaki ruch osiągniemy. Podczas planowania, dobrze będzie zrobić założenia bazujące np. na działaniach marketingowych i promocyjnych. Ilu klientów uda się przyciągnąć na naszą stronę? Jak duże budżety na promocję mamy zaplanowane.

Inną technologię wybierzemy dla sklepu obsługującego kilku klientów miesięcznie a inną dla kilku tysięcy zamówień dziennie. Warto również zastanowić się nad sprawami związanymi z obsługą magazynu, płatności, księgowości etc.

Czego oczekujemy od sklepu? Jakie funkcje są nam potrzebne?

A więc jakich funkcji potrzebujesz w swoim sklepie? Czy oczekujesz automatyzacji procesów sprzedażowych? Ilu masz pracowników, które działy będą zaangażowane w obsługę platformy ecommerce.

To tylko kilka pytań, na które musimy sobie odpowiedzieć. Jeśli handlujesz towarem fizycznym to pewno pracujesz w oparciu o własne lub zewnętrzne stany magazynowe. Kwestia pakowania, wysyłki i obsługi sprzedażowej, a jak ze zwrotami?

Jeśli sprzedajesz produkty niematerialne, to czy potrzebujesz automatyzację np. procesu generowania produktu wirtualnego? A może współpracujesz w oparciu o API z partnerami? Czy proces sprzedażowy ma być zautomatyzowany, czy może planujesz zatrudnić pracowników do obsługi zamówień?

Dział księgowości będzie miał swoje oczekiwania, dział marketingu będzie miał inne. Jak sprawy związane z SEO? A może masz różną ofertę w zależności od kraju, w którym sprzedajesz? Skoro sprzedajesz globalnie, prawdopodobnie będziesz potrzebować oferty w różnych językach oraz z różną obsługą płatności internetowych?

Inną technologię i platformę wybierzemy dla małego sklepu lokalnego, a inną do obsługi globalnej sprzedaży w wielu krajach.

Technologia, platforma i silnik ecommerce

Gdy zaplanujemy wstępne założenia naszego sklepu możemy pomyśleć o wyborze odpowiednich rozwiązań IT. Czy będzie to uruchomienie sklepu w oparciu o ogólnodostępne rozwiązania, a może zdecydujemy się zbudować platformę dedykowaną?

Każdy wybór między rozwiązaniem już istniejącym a platformą dedykowaną, ma swoje plusy i minusy. I nie mówimy tu tylko o samym koszcie wdrożenia. Przede wszystkim, bierzemy pod uwagę czas wdrożenia, zakres prac oraz liczbę specjalistów potrzebnych do zbudowania naszego nowego sklepu.

Musimy zastanowić się jaką technologię wybrać, w jakich jeżykach programowania będziemy się poruszać i jakiego typu bazy danych będą potrzebne. A całość, musimy oczywiście jeszcze przechowywać na serwerach lokalnie lub wybrać zaawansowane rozwiązania w chmurze.

Projektowanie i analiza nie jest prosta, ale trzeba to zrobić

Spotkanie na 15 minut nie wystarczy. Zaprojektowanie i analiza potrzeb często może trwać kilka miesięcy, nim rozpoczniemy sam proces programowania. Do tego kwestie grafiki, UX designu, dodatków czy rozwiązań, których brakuje na rynku.

Dobra analiza pozwoli nam zaoszczędzić fundusze podczas prac związanych z uruchomieniem sklepu internetowego. Czasem już na samym początku, warto zaplanować budżet i sprawdzić czy się zmieścimy w nim. Nie ma sensu rozpoczynać inwestycji w zaawansowaną platformę, której postawienie może być trudne i czasochłonne.

Bez analizy i jasno postawionych celów, nie uda się zaplanować i wdrożyć sklepu w skuteczny sposób. Jeśli programiści i designerzy nie znają naszych oczekiwań, jak mają stworzyć dla nas odpowiednie rozwiązanie?

Dodaj komentarz